Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Het verwerken van verlies bij jongeren

09 maart 2018 - bijgewerkt op: 21 februari 2022

Naar aanleiding van het overlijden van de 17-jarige Rotterdamse Orlando krijgen we steeds meer vragen van ouders over hun ze hun kind kunnen steunen met dit verlies. Orthopedagoog Marieke van Werkhoven legt uit hoe jongeren verlies verwerken en geeft tips hoe je je kind hierbij kunt steunen: 'Praten is een belangrijk onderdeel bij het verwerken van verlies.'

Hoe verwerken jongeren verlies?

'Iedereen verwerkt een verlies op zijn eigen manier. De een zal erover willen praten, de ander zoekt liever afleiding in muziek of gamen, terwijl anderen het graag even fysiek van zich af wil sporten. Soms kunnen jongeren zich schuldig voelen als ze, ondanks het verdriet, leuke dingen doen of plezier hebben. Het is belangrijk dat je kind de ruimte voelt om op de eigen manier om te gaan met het verlies'.

Misschien ben je geneigd om door veel vragen te stellen je kind te stimuleren om te praten, maar dit kan juist averechts werken.
Praten

'Praten is een belangrijk onderdeel bij het verwerken van verlies. Veel jongeren vinden het lastig om erover te praten. Misschien ben je geneigd om door veel vragen te stellen je kind hiertoe te stimuleren, maar dit kan juist averechts werken. Laten merken dat je beschikbaar bent wanneer je kind erover wil praten. Het bieden van een luisterend oor werkt vaak beter.

Je hoeft je niet direct zorgen te maken als je kind niet wil praten. Vaak geven jongeren er de voorkeur aan om hun verdriet met leeftijdsgenoten te delen. Maar praten is niet de enige manier waarop je je kind kunt steunen. Bijvoorbeeld samen de afwas doen, samen op de bank hangen of samen de hond uitlaten kan ook heel helpend zijn.'

Maak je je zorgen?

'Merk je dat je kind niet lekker in zijn vel zit, prikkelbaar is of zich afsluit? Probeer dan wat meer aanwezig te zijn. Bijvoorbeeld door eerder thuis te komen vanuit het werk of je sport of andere afspraken af te zeggen. Zelfs wanneer je kind zich terugtrekt in de eigen kamer kan het fijn zijn dat je aanwezig bent.'

Meer informatie?

Voor vragen kun je altijd terecht bij jouw CJG-locatie.

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies