Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Op 2e Pinksterdag zijn alle CJG-locaties gesloten

Lees meer

Evaluatie: meer leerlingen geholpen met PATS

Homepage Nieuws Evaluatie: meer leerlingen geholpen met PATS
24 januari 2023 - bijgewerkt op: 24 januari 2023

Hoe is het de leerlingen vergaan die een PATS-traject hebben gevolgd? Hoe hebben de scholen de samenwerking ervaren? Wat zijn knel- en verbeterpunten? En wat gaat juist heel goed? Dat evalueren we aan het eind van elk schooljaar. CJG-onderzoeker Ivanka van Delft voert samen met haar collega’s de PATS-evaluaties uit en analyseert ze. Zij vertelt: ‘Het lukt scholen steeds beter om schoolziekteverzuim op tijd te signaleren. Zo kunnen zij op tijd handelen, vóórdat er grotere problemen ontstaan.’

In het schooljaar 2021-2022 bereikte PATS aanzienlijk meer leerlingen dan het jaar daarvoor: maar liefst 2,5 keer zo veel. Dat is niet wonderlijk, licht Ivanka toe. ‘Dit jaar was de implementatie van PATS op de meeste scholen voor het eerst helemaal voltooid, meer scholen deden mee én leerlingen waren weer beter in beeld na de pandemie. Desalniettemin is het een mooi resultaat dat er extra aandacht was voor meer leerlingen. En nóg mooier is dat meer leerlingen goed met het PATS-traject uit de voeten konden.  

83% geeft PATS een voldoende 

Zoals elk jaar bestond de evaluatie uit verschillende onderdelen. Ivanka en haar collega’s bestudeerden de dossiers van de leerlingen en hielden ook evaluatiegesprekken op de scholen. ‘Dit jaar vroegen we scholen voor het eerst ook om PATS een cijfer te geven. 83% van de scholen gaf PATS een ruime voldoende’, vertelt Ivanka. ‘Ze geven aan dat het beter lukt om schoolziekteverzuim tijdig te signaleren en ook dat de zichtbaarheid van de jeugdverpleegkundige groter is. Toch zijn er ook verbeterpunten. Bij een aantal scholen werden leerlingen soms nog te laat aangemeld, of was niet duidelijk of afspraken met leerlingen wel waren nagekomen. Samen met de jeugdverpleegkundige maken zij nu een plan: waar gaat het mis en hoe verhelpen we dat?’ 

Blijvende aandacht is belangrijk 

Het succes van de methode valt of staat met de inzet en medewerking van docenten, leerlingen en ouders. Daarom is het belangrijk dat er aandacht is en blijft voor PATS. Ivanka: ‘Om te zorgen dat PATS niet op de achtergrond raakt, is het zaak om elk schooljaar opnieuw even op te frissen: hoe was de procedure ook alweer? En waar doen we het ook alweer voor? Dat is natuurlijk helemaal handig voor nieuwe docenten die nog niet met de methode hebben gewerkt. Of dat opfrissen nu gebeurt in een themabijeenkomst, met een training of op een andere manier, maakt niet uit. Als het maar weer even onder de aandacht komt. Zo hopen we ieder jaar weer nét iets beter te presteren dan het jaar ervoor.’ 

Meer informatie 

Benieuwd naar meer verhalen uit de praktijk, informatie over de werkwijze en mogelijkheden om zelf te werken met PATS? Dan verwijzen we je graag naar onze informatiepagina over PATS. Hier vind je ook een rapport met alle uitkomsten van de eindevaluatie 2022.  

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.