Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Op 2e Pinksterdag zijn alle CJG-locaties gesloten

Lees meer
Homepage Nieuws Evaluatie: waarom werkt PATS?

Evaluatie: waarom werkt PATS?

05 december 2021

Wat gaat goed en wat kan beter als het gaat om onze Preventieve Aanpak Terugdringen Schoolziekteverzuim (PATS)? Dat evalueren we aan het eind van elk schooljaar en soms ook tussentijds. Samen met haar collega’s voert CJG-onderzoeker Ivanka van Delft de PATS-evaluaties uit en analyseert ze. ‘Dit jaar pakten we het groter aan, om nóg meer te weten te komen. Waar zijn scholen tevreden over en waarover niet? Hoe ervaren ouders en leerlingen PATS? En hoe kunnen we onze eigen professionals nog beter ondersteunen?’ 

Vanaf het begin evalueren we hoeveel kinderen er zijn gezien dankzij PATS en op welke scholen, wat hun reden voor verzuim was, hoe de contacten verliepen en wat de uitkomst was. Dit jaar zijn ook de succesfactoren in kaart gebracht. ‘Scholen geven daarbij vooral aan dat de aanpak hen een goede structuur geeft om schoolziekteverzuim snel aan te pakken’, vertelt Ivanka. ‘Er is een helder stappenplan en de rollen zijn duidelijk. Alle betrokken professionals weten wat ze moeten doen en wanneer. Zo kunnen scholen op tijd handelen, vóórdat er grotere problemen ontstaan.’

Scholen raken extra gemotiveerd

Juist omdat scholen zulke goede resultaten zien, zijn ze extra gemotiveerd om nog beter in te zetten op de methode. Ivanka: ‘Ze geven aan meer naamsbekendheid te willen geven aan PATS bij alle docenten, leerlingen en ouders, zodat iedereen ermee kan werken. Een goede manier daarvoor is om op elke school een ambassadeur in het leven te roepen. Iemand die PATS actief onder de aandacht brengt en een aanspreekpunt is voor vragen. Sowieso willen wij onze professionals helpen om meer aandacht te vragen voor PATS, bijvoorbeeld met extra promotiematerialen voor meer zichtbaarheid.’

Ouders voelen zich gesteund

Een resultaat waar Ivanka erg trots op is, is de grote betrokkenheid van ouders. ‘Omdat ouders vaak veel kunnen betekenen, is een belangrijke doelstelling van PATS om altijd een ouder te betrekken’, vertelt ze. ‘En ook al is het soms een lastige doelgroep om te bereiken, in de meeste gevallen lukt het. Dat is heel fijn om te zien! En het is extra mooi om te merken dat ouders te spreken zijn over de aanpak. Vaak vinden ze het fijn dat er zoveel aandacht is voor hun kind. Zelf hebben ze vaak al van alles geprobeerd maar kwamen ze er niet uit. Ze weten nu: ik sta er niet alleen voor.’

‘Ik voelde me echt gehoord!’

Een voor de evaluatie geïnterviewde moeder vertelt: ‘We hadden wat problemen thuis waardoor mijn kind niet altijd naar school kon. Ik wist ook wel dat dit niet goed was, maar ik zag geen andere oplossing. Toen ik gebeld werd door school, dacht ik dat ik op het matje werd geroepen. Maar niets was minder waar! De jeugdverpleegkundige had veel begrip voor de situatie en ik voelde me echt gehoord. Dankzij haar ondersteuning hebben we een oplossing gevonden en gaat mijn kind weer elke dag naar school.’

Benieuwd naar meer verhalen uit de praktijk, informatie over de werkwijze en mogelijkheden om zelf te werken met PATS? Dan verwijzen we je graag naar onze webpagina over PATS. Hier vind je ook een brochure met alle uitkomsten van de eindevaluatie van schooljaar 2020-2021.

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.