Iets meer kinderen halen prik
Van dinsdag 7 maart tot en met woensdag 17 mei stond CJG Rijnmond deels in het teken van prikken en pleisters plakken. Ruim 70.000 kinderen en jongeren kregen de gelegenheid om hun HPV- en/of MenACWY-vaccinatie te halen. Ook kinderen die vorig jaar hun DTP- en/of BMR-vaccinatie gemist hebben, konden alsnog langskomen. Om hier meer bekendheid aan te geven hebben we in onze regio een online campagne uitgezet. We zien de opkomst iets stijgen.

De vaccinatiecampagne voor de prik tegen het humaan papillomavirus (HPV) heeft grote veranderingen doorgemaakt. Niet alleen de leeftijd is van 13 naar 10 jaar gegaan, naast meisjes worden er ook jongens uitgenodigd. Zo’n wijziging is altijd spannend. Dit zagen we vorig jaar goed in de opkomstcijfers. Nu zien we (gelukkig) dat de opkomstcijfers op alle priklocaties gemiddeld een aantal procent hoger ligt ten opzichte van vorig jaar. De opkomst ligt nu tussen de 43% en 59%. Een fijne ontwikkeling waar we van hopen dat deze doorzet.
De opkomst voor de vaccinatie tegen de meningokokkenziekte (MenAWY) is ongeveer gelijk aan vorig jaar. 30% tot 70% van de jongeren kwam deze prik halen. Het percentage kinderen dat de DTP- en/of BMR-vaccinatie alsnog kwam halen, ligt nu 7% hoger in vergelijking met eerdere vaccinatierondes na het uitsturen van een herinnering. In het najaar volgt de tweede vaccinatieronde. Ook dan doen we er alles aan om de opkomst te verhogen zodat we voorkomen dat kinderen en jongeren ernstige infectieziekten krijgen.
Online campagne voor meer bekendheid vaccineren
Deze vaccinatieronde hebben we ingezet op een out-of-home campagne voor jongeren door middel van online banners op specifieke locaties. Het doel was om hen te attenderen op de vaccinatiedagen, maar ook te voorzien van betrouwbare informatie. Onder andere om bij twijfels een weloverwogen keuze te maken. Speciaal daarvoor hebben we een nieuwe landingspagina voor jongeren gemaakt over twijfels.
Dit vinden ouders en kinderen van onze vaccinatiedagen
We vinden het heel belangrijk dat het vaccineren van kinderen en jongeren als prettig wordt ervaren. Aan het feit dat een prik soms wat pijn kan doen of niet prettig aanvoelt, kunnen we niet veel doen. Maar wel aan de organisatie eromheen. Daarom peilen we tijdens alle vaccinatiedagen in hoeverre klanten tevreden zijn. Natuurlijk horen we graag dat alles goed gaat, maar we staan ook zeker open voor tips en suggesties om de vaccinatiedagen te verbeteren.
Ouders en jongeren hebben we actief gevraagd naar hun mening. Zij konden via een QR-code een online vragenlijst invullen. De ouders met kinderen die de DTP- en/of BMR-vaccinatie kwamen halen, hebben we ook per e-mail gevraagd naar hun ervaringen. We zijn er trots op dat we ook deze vaccinatieronde goede resultaten hebben behaald. Klanten geven onze vaccinatiedagen een 8,6. Over de uitnodiging, sfeer, wachttijd en bereikbaar was 83% tot 91% (zeer) tevreden. Het is fijn om te horen dat onze klanten onze dienstverlening waarderen. Eén van de ouders: ‘De medewerkers waren ontzettend vriendelijk! Complimenten voor de dames die de prik zetten. Zij deden er alles aan om mijn zoontje op zijn gemak te stellen en waren heel lief!’. Daar doen onze professionals het voor!
Meer over klanttevredenheidsonderzoek
Website met betrouwbare informatie over vaccineren
Op onze de website eenprikzogepiept.nl staat betrouwbare informatie over vaccineren, het Rijksvaccinatieprogramma en de 12 infectieziekten waartegen wordt gevaccineerd. Je vindt er ook video’s en een overzicht van alle vaccinatiedagen in de regio Rotterdam-Rijnmond. Heb je een patiënt of cliënt - zwangere, ouder, kind of jongere - die een vraag heeft of meer wilt weten? Verwijs dan door naar onze website. Natuurlijk kunnen vragen ook aan één van onze professionals worden gesteld. Dat kan telefonisch, via WhatsApp, chat, sociale media of een consult.