Eerder dit jaar startten wij met de pilot 24/7 bereikbaarheid jeugdgezondheidszorg. Ouders, verzorgers en jongeren konden 6 maanden lang ook buiten kantoortijden bij ons terecht met al hun opvoedvragen. Hoewel we tevreden zijn met de resultaten, is het op dit moment (nog) niet mogelijk deze dienstverlening voort te zetten.
Over de pilot
Wie buiten kantoortijden contact met ons opnam, kreeg het afgelopen halfjaar antwoord van professionals van Zorgcentrale Noord (ZCN). Zij kennen de JGZ en de vragen die bij ouders en jongeren leven goed. Andere vragen werden direct doorverwezen naar de juiste plek, bijvoorbeeld een huisartsenpost. Vragen die verder gingen dan een advies of luisterend oor, werden naar ons doorgezet. Wij namen dan de volgende werkdag contact op.
Dit zijn de resultaten
We kijken positief terug op de pilot. Per maand wisten ongeveer 250 klanten ons te vinden, 75% telefonisch en 25% via WhatsApp. De vragen waren vergelijkbaar met de vragen die ons contactcentrum overdag krijgt. Ze gingen voornamelijk over heel jonge kinderen. Piekmomenten zagen we vooral in de vroege avond tussen 18.00 en 21.00 uur. In het weekend ging het om enkele tientallen contactmomenten. Klanttevredenheid scoort een 4,5 op een schaal van 5: vooral het feit dat we beschikbaar waren op ongebruikelijke tijdstippen werd zeer positief bevonden.
En nu?
Om 24/7 bereikbaarheid op te nemen in onze dienstverlening zijn meer deelnemende partijen nodig. Het NCJ werkt hieraan en neemt daarin de resultaten van deze pilot mee.