CJG Rijnmond

Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Puber (weer) in beweging krijgen? Zo doe je dat!

12 juni 2021 - bijgewerkt op: 21 februari 2022

Heb jij thuis een lusteloze, verveelde en bankhangende puber? Eentje die niet vooruit te branden is, of alleen nog maar achter een schermpje zit? Orthopedagoog Els legt uit: ‘Veel ouders vragen zich af wat er is gebeurd met dat energieke kind dat ze eerst hadden. In de puberteit verandert er veel in het leven én het lichaam van je kind. Helemaal niet gek dat er minder ruimte is voor sporten en bewegen.’ Benieuwd hoe je je kind weer in actie krijgt? Els geeft 4 tips.

Meisje luistert muziek op mobile telefoon

1. Praat erover

‘Ieder kind is anders, dus dé gouden tip bestaat niet’, begint Els. ‘Praat daarom met je kind. Zo kom je er misschien achter dat hij best meer wil sporten, maar niet weet hoe. Misschien heeft hij moeite om sporten in te plannen, met al dat huiswerk en soms ook nog een bijbaantje. Misschien is er geen sportveldje in de buurt of wonen vrienden en vriendinnen ver weg. Of misschien is hij gewoon te moe om te sporten. Dat is helemaal niet gek: groeien kost veel energie.’

2. Denk met je kind mee

‘Ziet je kind niet hoe sporten in zijn leven past, help hem dan op weg’, adviseert Els. ‘Kan je kind zich bijvoorbeeld direct uit school toch niet op zijn huiswerk concentreren? Dan kan hij beter een uurtje bewegen. En zijn er geen skateparken, basketbalveldjes of zwembaden waar jullie wonen? Misschien is er in de buurt van school een mogelijkheid. Kijk ook samen op de site van het buurthuis om te zien of er leuke activiteiten zijn. Dat is meteen een kans om nieuwe vrienden te maken. Probeer je kind de oplossing te laten vinden, en kijk wat jij kunt doen om te helpen.’

3. Combineer schermtijd met bewegen

Houdt je kind van gamen? Of is er weinig tijd om te reizen voor sport? Dan biedt de computer uitkomst. Els: ‘Denk aan verschillende sport-challenges en instructiefilmpjes die je op YouTube kunt vinden. En er zijn natuurlijk computerspellen waarbij je écht moet bewegen om je ‘avatar’ te laten dansen, boksen of tennissen.’

4. Ga samen bewegen

‘Tot slot is samen bewegen een geweldige manier om je kind in actie te krijgen’, weet Els. ‘Laat samen de hond uit, ga een rondje fietsen of speel een potje voetbal op straat. Zo komen jullie allebei in beweging én breng je gezellig tijd met elkaar door.’

Vragen of meer informatie?

Wil je meer tips over bewegen of wil je persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op, onze professionals denken graag met je mee!

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies