CJG Rijnmond

Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Slim met media: 3 tot 5 jaar

04 maart 2020 - bijgewerkt op: 21 februari 2022

Hoe lang mag mijn kind op de tablet? Hoe stel ik goede grenzen en hoe weet ik wat geschikte filmpjes en spelletjes zijn? Allemaal vragen die je misschien bezighouden. ‘Je kind krijgt via media veel prikkels binnen. Door betrokken te zijn bij wat je kind allemaal hoort en ziet, zorg je dat mediagebruik leuk en leerzaam blijft’, weet jeugdverpleegkundige Helma Zunderman.

Echt of nep?

‘De leukste manier om media te gebruiken, is samen’, weet Helma. ‘Door samen te kijken of te spelen, kun je zorgen dat je kind de informatie op een goede manier binnenkrijgt. Hij begrijpt dan beter waar het over gaat en het is bovendien gezellig. Je kunt je kind stimuleren door vragen te stellen: Wat doet dat meisje? Wat is dat, een …?’ Goed om te weten: je kind kan nog geen verschil maken tussen fantasie en realiteit. Als je samen kijkt, kun je hem snel geruststellen als hij ergens bang door wordt.’

Richtlijnen voor beeldschermtijd

‘Bouw vaste momenten op een dag in om media te gebruiken en laat het niet de belangrijkste activiteit van de dag zijn. Mediagebruik is iets wat je óók doet, naast met andere kinderen spelen, knutselen en buitenspelen. Een goede richtlijn is 5 á 10 minuten per keer en maximaal 30 minuten per dag voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Kinderen van 4 tot 5 jaar kunnen meestal wel 10 á 15 minuten per keer aan, voor maximaal 1 uur per dag’, weet Helma. ‘Als je kind zich begint te vervelen of de aandacht verslapt, is het tijd om wat anders te gaan doen. Help je kind dan iets nieuws te starten, zoals een mooie tekening maken of samen boodschappen doen.’

Om je ogen gezond te houden en bijziendheid af te remmen, kun je gebruik maken van de 20-20-2- regel:

  • na 20 minuten dichtbij kijken, 20 seconde ver weg kijken
  • minstens 2 uur per dag buiten zijn
Gezond mediagebruik

‘Tot slot nog wat tips om rekening mee te houden. Laat je kind bijvoorbeeld minimaal 30 centimeter afstand houden van een beeldscherm om de ogen te ontzien. En wil je dat hij een koptelefoon gebruikt? Bedenk dan dat er speciale varianten zijn voor gevoelige kinderoren. Ook een goed idee: geef tijdens het gebruik van media niets te eten of drinken. Zo voorkom je dat je kind telkens een scherm wil zien als hij iets eet of drinkt. En gebruik in het uur voor het slapengaan liever geen scherm (computer, smartphone, tablet of tv).’

Meer informatie over dit onderwerp?

Neem contact met ons op. Onze professionals denken graag met je mee!

Lees ook:
  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies