Pesten op de werkvloer

16 oktober 2019

Pestgedrag heeft een enorme invloed op het werkplezier en de gezondheid van een werknemer. Het CJG heeft voor pesten en andere ongewenste omgangsvormen vertrouwenspersonen aangesteld. Roelianne is een van hen. Zij vertelt wat het CJG doet bij pesten en wat jij zelf kunt doen.


Meldingen over pestgedrag op de werkvloer gaan meestal over ongewenste omgangsvormen. Voorbeelden hiervan zijn buitensluiten, roddelen, intimidatie en onheuse bejegening. De beslissing maken om hiermee naar een vertrouwenspersoon te gaan, vinden mensen een hele stap. Het brengt veel onzekerheid met zich mee: beeld ik het me niet gewoon in? Stel ik me aan? Toch is het belangrijk dat je pestgedrag durft aan te kaarten. Het heeft namelijk een enorme invloed op je gezondheid en werkplezier.


Vertrouwenspersonen

Het CJG heeft voor ongewenste omgangsvormen vertrouwenspersonen aangesteld. In een volstrekt persoonlijk en vertrouwelijk gesprek kun je je hart luchten en biedt de vertrouwenspersoon een luisterend oor. Tijdens dit gesprek wordt besproken wat je met deze situatie wil doen. De werknemer heeft de regie in het proces. Als er geen oplossing lijkt te zijn voor het probleem, zou je een klacht kunnen indienen. Dit is vaak een optie als de communicatie stokt, er onvoldoende aan de situatie gedaan lijkt te zijn of als een medewerker zich onheus bejegend voelt.


Gedragscode CJG

De visie vanuit de gedragscode van CJG Rijnmond is dat medewerkers elkaar aanspreken als zij last hebben van het gedrag van een collega. Dat wordt door de vertrouwenspersoon in eerste instantie ook als mogelijkheid gegeven. Heeft dat geen effect of is dat te lastig, dan is een gesprek met de leidinggevende een optie. De vertrouwenspersoon kan eventueel met de melder mee voor steun tijdens een gesprek met de betreffende collega.


Wat kun je zelf doen?

Als je ziet dat een collega wordt gepest, is het belangrijk dat je diegene steunt. Pesten moet stoppen! Je kunt met elkaar kijken hoe je dit bespreekbaar maakt met de betreffende collega, de leidinggevende en in het team. Roelianne: ‘Ik stimuleer steeds om elkaar aan te spreken en met elkaar in gesprek te gaan. Wacht niet te lang met melden, want het aankaarten van het probleem is een mogelijkheid om de situatie op de werkvloer te verbeteren. Hiermee kan voorkomen worden dat een gepeste medewerker ziek wordt en uitvalt.’


Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.