Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Homepage Als iemand doodgaat

Als iemand doodgaat

Puber 13 t/m 16

Als iemand om wie je geeft doodgaat, dan word je misschien overspoeld door je verdriet. Dat hoort bij verlies, maar het voelt niet fijn.

Hoe ga ik om met mijn verdriet?

  • Stop je gevoelens niet weg. Wil je huilen? Huil dan. Wil je schreeuwen? Schreeuw.
  • Zoek afleiding: je hoeft je niet schuldig te voelen als je wat leuks doet voor jezelf of als je niet aan degene die overleden is denkt.
  • Maak een mooi schilderij of gedicht. Of luister naar muziek.
  • Bezoek het graf en praat met de overleden persoon. Zeg wat je nog had willen zeggen.
  • Probeer je verdriet niet te ontvluchten met alcohol of drugs. Daar ga je je alleen maar slechter door voelen.

Neem de tijd

Iedereen verwerkt de dood van een dierbare op zijn eigen manier en dus ook in zijn eigen tempo. Het is bijvoorbeeld niet raar als je soms verdrietig bent en niet de hele dag. Het kan best dat je je een tijdje wat beter voelt en daarna weer een tijdje wat minder.

Geef jezelf de tijd om jouw verlies te verwerken. Ook als anderen vinden dat je 'er nu toch wel overheen moet zijn'. Als je meer wilt weten over doodgaan, bekijk dan de filmpjes op Jongehelden.nl.

Praat over je gevoel

Je kunt je heel erg verdrietig of down voelen, maar misschien ook boos, angstig of schuldig. Dat voelt niet fijn maar is wel heel normaal. Praat over je gevoelens met mensen die je vertrouwt. Misschien ken je iemand die zelf een dierbare verloren heeft? Hij of zij kan je tips geven over hoe jij met je verdriet kunt omgaan.

Wil je liever praten met iemand die je niet kent? Bel of chat dan met iemand van De Kindertelefoon (0800-0432), of van MIND Korrelatie (0900-1450). Ben je ouder dan 18, kijk dan eens op Allesoké.nl of bel 0800-0450.

Mijn vrienden ontwijken me

Mensen vinden het vaak heel moeilijk om te praten met iemand die veel verdriet heeft. Ze weten niet hoe ze ermee om moeten gaan. Misschien zijn ze bang dat je gaat huilen. Of ze denken dat jij wel naar hen toe komt als je wilt praten.

Als je vrienden er niet altijd voor je zijn, bedenk dan dat ze het niet kwaad bedoelen. Als je ze nodig hebt, zeg dat dan. En vertel hen duidelijk wat ze voor je kunnen doen.

Praten met je huisarts

Vind je zelf dat je erg lang verdrietig blijft? Maak dan een afspraak met je huisarts. Die luistert naar je en kan je doorverwijzen naar bijvoorbeeld een (jeugd)psycholoog, een rouwtherapeut of iemand anders die je kan helpen. Het is heel normaal om hulp te vragen.

Logo opvoeden keurmerk

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies