CJG Rijnmond

Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Homepage Te licht

Te licht

Puber 13 t/m 16

Vind je jezelf te licht? Dat is niet iets om je voor te schamen. Maar het is wel belangrijk dat je gezond bent. Misschien kunnen deze tips je helpen om op een gezond gewicht te komen.

Eet iets meer dan je nodig hebt

Het meest simpele wat je kunt doen, is iets meer te eten en te drinken dan je lichaam dagelijks nodig heeft. Dat extra eten gebruikt je lichaam om te groeien en sterk te worden. Je kunt je ouders vragen je te helpen, zoals afspraken maken over de boodschappen en wat jullie wanneer eten.

Eet gezond

Je hebt vast wel eens gehoord van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Deze schijf laat precies zien wat er in een gezonde maaltijd zit. Het is vooral belangrijk dat je afwisselend eet, dus een goede mix van verschillende soorten voedingsmiddelen.

Regelmatig eten

Eet zes tot zeven keer per dag en begin met een goed ontbijt. Elke twee tot drie uur daarna eet je weer iets. Omdat je in de puberteit meer eten nodig hebt, kun je tussen je ontbijt, je middageten en je avondeten meer gezonde tussendoortjes eten.

Blijf goed bewegen

Het is belangrijk om goed te (blijven) bewegen. Ga dus niet minder bewegen, omdat je bang bent dat je daar dunner van wordt. Als je genoeg eet, blijf je op gewicht of word je juist zwaarder.

Van bewegen wordt je lichaam sterk en gezond. Je zult je veel fitter voelen. Kies een sport die je leuk vindt, maar denk ook aan de kleine dingen als: naar school fietsen, de trap nemen en een stevige wandeling maken.

Moet ik hulp zoeken?

Als je twijfelt of je zorgen maakt over je gewicht is het altijd goed om met iemand te praten. Praat dan met de jeugdarts of je huisarts. Deze kan je bijvoorbeeld doorverwijzen naar een diëtist. Samen kunnen jullie dan bekijken wat je kunt doen om zwaarder te worden.

Eetproblemen

Iedereen heeft wel eens momenten dat je geen trek hebt, omdat je bijvoorbeeld gestresst of verdrietig bent. Eén dag niet eten of minder eten is niet zo erg. Wanneer je voor langere perioden niet eet omdat je je lichaam niet mooi vindt, is het goed als je hierover praat dan met iemand die je vertrouwt. Samen kunnen jullie hulp zoeken.

Logo opvoeden keurmerk

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies