Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Homepage Te zwaar

Te zwaar

Puber 13 t/m 16

Ben je te zwaar? Dat vind je misschien vervelend, maar je kunt er iets aan doen.

De beste manier om een gezond gewicht te krijgen, is...

Gezonder eten en meer bewegen. Bedenk eens wat jij aan ongezonde dingen eet en drinkt. Vervang bijvoorbeeld frisdrank door water en de chips door fruit.

1. Gezond eten

Je hebt vast wel eens gehoord van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Deze schijf laat precies zien wat er in een gezonde maaltijd zit. Het is vooral belangrijk dat je afwisselend eet, dus een goede mix van verschillende soorten voedingsmiddelen. In de Schijf van Vijf kun je ook zien wat gezonde tussendoortjes zijn.

2. Regelmatig eten

  • Het is belangrijk dat je gezond én gevarieerd eet: ontbijt, lunch en avondeten en 1 tot 4 keer iets gezonds tussendoor.
  • Probeer op vaste tijdstippen te eten en sla geen maaltijden over.
  • Zorg ook dat je altijd iets gezonds bij je hebt voor als je trek krijgt. Dan pak je minder snel snoep of ongezonde snacks.

3. Meer bewegen

Ongemerkt zit je misschien veel op een dag. Gamen en filmpjes kijken is leuk, maar probeer daarnaast meer te bewegen. Sporten is heel goed, maar je kunt ook op een andere manier aan je dagelijkse portie beweging komen:

  • Neem altijd de trap in plaats van de lift.
  • Ga lopend of op de fiets naar school.
  • Laat de hond uit (of die van de buren).
  • Ga een potje voetballen, of wat je maar leuk vindt.
  • Spreek met vrienden af tijdens een stevige wandeling in plaats van thuis op de bank.

4. Je doel bepalen

Het helpt om een doel te hebben. Als je bijvoorbeeld regelmatig chips of koek eet, kun je op die momenten een stuk fruit eten. Of in plaats van frisdrank een glas water drinken.

Houd dit doel voor ogen en houd vol. Je kunt het! Als je het even niet meer ziet zitten, kun je ook je familie en vrienden vragen of ze je willen motiveren. Samen sta je tenslotte sterker.

Hulp vragen

Je kunt ook deskundig advies vragen over gezonde voeding en beweging. Praat eens met de jeugdarts van de Jeugdgezondheidszorg, je huisarts of een diëtist. Zij kunnen je helpen met een gezonde leefstijl. Misschien vind je het fijn om je aan te sluiten bij een groep jongeren, die ook een gezondere leefstijl willen. Professionele begeleiding en steun van anderen werken vaak goed.

Kijk ook eens bij:

Logo opvoeden keurmerk

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies