CJG Rijnmond

Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Homepage Tips om gezonder te eten

Tips om gezonder te eten

Puber 13 t/m 16

Met groeten en fruit krijgt je lichaam allerlei stoffen die het nodig heeft om te groeien en gezond te blijven zoals vitamines A, B en C, calcium, magnesium en ijzer. Hoe zorg je dat je lichaam al die bouwstoffen binnenkrijgt?

Tip 1: begin de dag met een ontbijt

Een goed ontbijt brengt je spijsvertering op gang en zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren. Bovendien ga je dan minder snel snoepen of snacken later in de ochtend.

Tip 2: gezonder boodschappen doen

Maak met je ouders afspraken over de boodschappen. Je kunt zeggen dat je gezonder wilt eten en dat je het fijn vindt als zij geen koek of chips meer kopen.

Tip 3: experimenteer met groenten en fruit

Leer nieuwe groenten en fruit eten. Elk seizoen kun je bijvoorbeeld andere groenten en fruit kopen. Zo krijg je nog meer keus in wat je lekker of vies vindt.

Tip 4: zelf koken

Je kunt thuis voorstellen dat je een dag in de week zelf gaat koken. Zo leer je hoe je moet koken en ook hoe je gevarieerd kunt eten. Kijk voor gezonde recepten op Voedingscentrum.nl.

Tip 5: zeg 'nee' tegen snoep

Durf nee te zeggen als je snoep of snacks aangeboden krijgt. Je kunt jezelf voorbereiden door te oefenen voor de spiegel. Je kunt ook fruit of een andere gezonde snack meenemen.

Tip 6: geen frisdrank

In frisdrank en energiedrank zit erg veel suiker. Drink daarom liever water of thee.

Tip 7: maak een groente-planning

Als je voor jezelf kookt, kun je groenten plannen voor de dagen van de week. Bijvoorbeeld doperwten op maandag, sperziebonen op dinsdag, zuurkool op woensdag, broccoli op donderdag, enzovoort.

Tip 8: vlees of vis

Je kunt tip 7 ook gebruiken voor vlees, kip, of vis. Bijvoorbeeld schnitzel op maandag, kip op dinsdag, gehakt op woensdag, pangasiusfilet (vis) op donderdag, enzovoort.

Tip 9: fruit

Je kunt tip 7 ook gebruiken voor fruit. Bijvoorbeeld een appel en banaan op maandag, een sinaasappel en druiven op dinsdag, een peer en perzik op woensdag, enzovoort.

Tip 10: creatief met groente

'Verstop' groenten in gerechten. Doe bijvoorbeeld spinazie door de lasagne. Of maak een quiche waarin eigenlijk bijna alle groenten kunnen.

Logo opvoeden keurmerk

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies