Onze vernieuwde website is deze maand live gegaan. Het kan zijn dat nog niet alles perfect werkt. We werken hard om alles snel in orde te maken.
Al vanaf de brugklas is de regelmatige afwezigheid van Carmen op school een probleem, maar steeds opnieuw weet ze aan de leerplicht te ontsnappen. Een dagje vrij hoort er ook bij. ‘Als ik mijn diploma haal, dan maakt het toch niks uit’, zegt ze.
Carmen haar mentor heeft haar aangemeld bij het CJG. ‘Ze heeft haar praatje altijd wel klaar en ik heb al verschillende ziektes gehoord’, vertelt hij mij. ‘Maar wat raar is: meestal is ze op vrijdag ziek. En dan heeft ze maar 2 lessen en gym. Ik begrijp dit niet’.
Scheiding, huiselijk geweld: thuis was het totale chaos
Ik nodig Carmen en haar moeder uit voor een gesprek. Als ik ze ontmoet hoor ik dat ze beiden een zware periode achter de rug hebben. Een scheiding en huiselijk geweld maakten het thuis geen pretje. ‘Thuis was er totale chaos’, vertelt Carmen haar moeder. ‘Ik kon de kinderen niet goed verzorgen. Maar Carmen is altijd zelfstandig geweest.’ Het lijkt alsof Carmen toen geleerd heeft om alles zelf te regelen.
‘Ik doe aan zelfmanagement’, vat Carmen het verhaal van haar moeder kort samen. ‘Ik kan het zelf. En in de toekomst wil ik een eigen bedrijf hebben.’ Dit plan past goed bij haar. Ze is intelligent, ondernemend, heeft een duidelijk doel en weet met welke strategie ze dat gaat bereiken. Ze kan goed omgaan met veranderingen en risico’s en heeft uitstekend overzicht over een groter geheel.
Carmen kan me precies vertellen hoe vaak ze ziek is geweest en wanneer school kinderen aanmeldt bij de leerplichtambtenaar. Ook haar cijfers en exameneisen kent ze uit het hoofd. Voor de zekerheid maakt ze nog een snelle berekening voor wiskunde: ’As ik nu een onvoldoende zou halen dan slaag ik nog steeds’.
Ze geniet van het leven. Even met vrienden uitgaan, laat naar bed en ‘s ochtends uitslapen. Een dagje vrij hoort er ook bij. ‘Als ik mijn diploma haal, dan maakt het toch niks uit’, zegt ze. ‘Het gaat om het resultaat. Bovendien hebben we op vrijdag bijna geen les, dus er zijn geen verliezen als ik niet kom’.
Ze lijkt alles onder controle te hebben. Als eigenaar van een soort school businessplan maakt ze telkens afwegingen over investeringen, risico’s en rendementen. Ze schrikt niet van de leerplicht. ‘Door de scheiding heb ik geleerd om met de instanties om te gaan’, zegt ze. ‘Ik ben goed in public relations’.
Met of zonder verzuim, Carmen haalt haar diploma wel. Het lukt haar al jaren op deze wijze: maximaal rendement met minimale investering. Zodra ze haar diploma op zak heeft start ze gelijk met een internetbedrijfje. Haar aangeleerde business strategie zal haar goed van pas komen. En waar heeft ze dit allemaal kunnen leren? Op de middelbare school. Náást het regulier schoolprogramma!
Na het gesprek bij het CJG heeft Carmen haar school businessplan bijgesteld. Ze heeft haar vrije dag op vrijdag voorlopig opgegeven. Daarmee is ze weer aan de melding leerplicht ontsnapt. Zoals verwacht haalde ze haar diploma met gemak.
Het CJG biedt begeleiding aan kinderen tot 23 jaar die door ziekte of omstandigheden niet naar school kunnen. In een speciaal consult ‘schoolverzuim’ bespreekt de jeugdverpleegkundige wat de problemen zijn en welke ondersteuning wellicht kan helpen. In de serie Zorg voor schoolverzuim vertelt jeugdverpleegkundige Maggie Ciezka over deze consulten die ze al 13 jaar voor verschillende scholen uitvoert. De verhalen die ze hoort zijn soms grappig, soms triest en soms ondenkbaar. Haar ervaringen zijn geanonimiseerd.
Het CJG volgt ieder kind, vanaf de geboorte tot het jaar waarin het 18 wordt. Onderdeel hiervan is een gesprek dat de jeugdverpleegkundige op school heeft met iedere brugklasser: hoe gaat het, zowel geestelijk, lichamelijk als sociaal? In de serie Praten met een brugklasser deelt een van onze jeugdverpleegkundigen over deze gesprekken die zij al 8 jaar geregeld voert. Haar ervaringen zijn geanonimiseerd.