Zonder kraamhulp stond Valerie er alleen voor
Valerie is de moeder van Tes (1,5 jaar). Tes is te vroeg geboren en bracht de eerste 5 weken van haar leven in het ziekenhuis door. Toen Tes naar huis mocht, was er geen kraamhulp meer om de vragen van Valerie te beantwoorden. Gelukkig waren de professionals van CJG Rijnmond er voor haar. Zij konden al haar vragen snel beantwoorden via WhatsApp.
Tes had een iets andere start dan normaal. Daardoor was er continu contact tussen CJG Rijnmond, de huisarts en het ziekenhuis. 'Zij werkten heel goed samen: ik hoefde daardoor niet iedereen steeds bij te praten. Bijvoorbeeld toen Tes afweek van het Rijksvaccinatieprogramma, omdat ze haar eerste vaccinatie in het ziekenhuis had gekregen in plaats van bij het CJG.’
Zelf alles uitzoeken
‘Toen Tes eindelijk thuis was, hadden we geen kraamhulp meer om uit te leggen wat je als kersverse ouder allemaal moet doen. We moesten het zelf uitzoeken. In die periode heb ik heel veel aan CJG Rijnmond gehad.’
Geen vraag is te gek
Als je net moeder bent, heb je ontzettend veel vragen. Van volle luiers en koemelkallergie tot voeding en reflux.
‘Bij sommige vragen dacht ik: moet ik hier écht voor bellen of langskomen? Bijvoorbeeld toen ik twijfelde wat voor slaapzak ik moest gebruiken of hoe ik het beste de nageltjes van Tes kon knippen. Je hebt soms het idee dat je een domme vraag stelt. Maar echt, geen vraag is te gek: de CJG-professionals zijn geduldig en denken met je mee. Dat is niet bij iedere zorgverlener zo.’
Lage drempel
‘Het is zo belangrijk om je vragen te kunnen stellen. Je kunt wel op Google zoeken, maar de medewerkers van CJG Rijnmond kennen jouw situatie. WhatsApp is voor mij een heel fijn middel om vragen te stellen én ik krijg persoonlijk advies!’
Deel jouw verhaal!
Wil je ook jouw verhaal delen over een ervaring met CJG Rijnmond? Neem contact met ons op!