Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Homepage Beweegtips

Beweegtips

Basisschoolkind 4 t/m 6

Beweging heeft veel verschillende positieve effecten op de ontwikkeling en gezondheid van je kind.

Voordelen van bewegen

Door regelmatig te bewegen worden kinderen fitter en krijgen ze meer energie. Bewegen zorgt voor krachtige botten en sterke spieren, de spijsvertering werkt beter en je kind blijft beter op gewicht. Kinderen die regelmatig bewegen voelen zich meer ontspannen, energieker en ze slapen beter.

Hoe vaak bewegen?

Het is goed voor je kind om regelmatig te bewegen. Laat je kind minstens een uur per dag bewegen. Lopen, fietsen, buitenspelen; er zijn zoveel mogelijkheden. Ook is het belangrijk voor je kind om elke week minimaal drie keer spier- en botversterkende oefeningen te doen. Botversterkende activiteiten zijn activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast. Denk aan springen, traplopen en dansen. Spierversterkende activiteiten zijn activiteiten, die kracht en uithoudingsvermogen van de spieren verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn sporten waarbij je moet rennen en springen, zoals voetbal en tennis. Ook zwemmen en fietsen of activiteiten die minder kracht kosten, maar die je kind lang kan volhouden, versterken de spieren.

Doe de beweegtest om inzicht te krijgen in hoeveel je kind beweegt en welke kansen er nog liggen.

Tips om je kind meer te laten bewegen

  • Laat je kind helpen met een huishoudelijk klusje, bijvoorbeeld met de fiets of lopend boodschappen doen of de was ophangen.
  • Fiets samen naar school.
  • Ga samen met je kind voetballen.
  • Daag je kind uit voor een wedstrijd hardlopen.
  • Speel een spel (badminton, volleybal, tikkertje, blikspuit) met je kind.
  • Help je kind met het bouwen van een hut.
  • Stimuleer je kind om eens uit te zoeken welke sporten er allemaal zijn naast bekende sporten als voetbal, zwemmen en volleybal. Misschien vindt je kind waterpolo, klimmen of streetdance ook leuk? Laat hem een proefles doen.
  • Kijk samen op Sport.nl welke sport geschikt en leuk is voor je kind en welke sportverenigingen er bij jullie in de buurt zijn.
  • Op school worden vaak door verenigingen proeflessen gegeven voor verschillende sporten. Vraag op een ouderavond eens of dat op de school van je kind ook wordt georganiseerd.

Meer tips vind je op Allesoversport.nl

Logo opvoeden keurmerk

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies