Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Homepage Burn-out

Burn-out

Puber 13 t/m 16

Elk kind gaat anders met stress om. Dit is afhankelijk van de persoonlijkheid. Stress slurpt energie. Wanneer een situatie van ongezonde stress te lang duurt en meer energie vraagt dan je hebt, kun je uitgeput raken. Je raakt letterlijk opgebrand. Dat heet een burn-out. Ook jongeren kunnen een burn-out krijgen.

Meer kans op een burn-out

Kinderen met een verhoogd risico op een burn-out:

  • kunnen hun grenzen moeilijk in de gaten houden;
  • praten niet gemakkelijk over hun gevoelens;
  • vragen niet snel om hulp en doen alles het liefst zelf;
  • kunnen moeilijk ‘nee’ zeggen;
  • vinden de dingen die ze zelf kunnen of doen niet bijzonder;
  • zijn heel betrokken bij een onderwerp of een persoon. Ze zijn erg onder de indruk van wat er gebeurt. Dat kost veel energie.

Symptomen van veel stress

Een kind dat veel stress ervaart, loopt het risico om een burn-out te krijgen. Een kind met veel stress:

  • is steeds moe;
  • slaapt slecht;
  • heeft lichamelijke klachten (spierpijn, hoofdpijn, rugpijn, maagpijn of last van de darmen);
  • eet slecht;
  • is onrustig.

Daarbij zijn deze kinderen snel boos of hebben ze sombere buien. Ze kunnen vaak huilen of bang zijn. Verder lijken ze niets leuk te vinden. Ze spreken bijvoorbeeld niet (meer) af met vrienden.

Wat helpt?

  • Zorg voor genoeg ontspanning. Doe altijd iets leuks na iets spannends.
  • Geef je kind de tijd om bij te komen van situaties met stress.
  • Zorg dat je kind genoeg rust krijgt. Als een stresssituatie lang aanhoudt, duurt het ook langer voordat je kind weer ontspannen is.
  • Er is ook yoga of meditatie voor jongeren. Kijk eens of er een cursus wordt gegeven bij jullie in de buurt.
  • Ontdek samen met je kind hoe je het best kunt ontspannen.
  • Als kinderen moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen, is het belangrijk dat ze dat leren. Dat kan bijvoorbeeld door een weerbaarheidscursus of een assertiviteitscursus te volgen.
  • Geef het goede voorbeeld. Zorg dat je zelf niet te veel stress hebt.
  • Probeer er met je kind achter te komen waar het stress van krijgt. Wat kost veel energie? Wat kun je er aan doen?
  • Als je gezond leeft, kun je beter tegen stress. Laat je kind daarom gezond eten en genoeg bewegen

Kijk voor meer informatie op Mentaalvitaal.nl.

Logo opvoeden keurmerk

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies