Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Homepage Dag- en nachtritme

Dag- en nachtritme

Puber 13 t/m 16

In de puberteit verandert het slaappatroon van je kind. De biologische klok gaat anders werken, waardoor je kind later moe wordt. Je puber heeft ongeveer negen uur slaap nodig. Maar pubers gaan juist later naar bed en hebben moeite met opstaan. Het is dus een uitdaging om op tijd op school te komen.

Goed slapen

Het is verstandig om je puber aan te moedigen om voldoende te slapen. Dit is erg belangrijk voor de groei en het leren op school. Maar ook om beter met emoties te kunnen omgaan. Spreek met elkaar af hoe laat je kind naar bed gaat, bijvoorbeeld om 21.00 uur. Bespreek of het dan nog even kan lezen in bed.

Tips voor een goed dag- en nachtritme

Het lijkt lastig om je kind genoeg te laten slapen. Toch zijn er wel tips te bedenken:

  • Help je kind om vaste gewoontes vol te houden. Zoals elke avond op dezelfde tijd naar bed gaan. Leg in een vaste volgorde de spullen voor de volgende dag klaar. Daarna uitkleden, tandenpoetsen, enzovoorts.
  • Leg uit dat het slapen verandert, maar dat genoeg slaap belangrijk blijft. Als je genoeg slaapt, voel je je beter. Je kunt je beter concentreren op school. Het is goed voor de groei. En je krijgt er een goed humeur van.
  • Zorg ervoor dat je puber voldoende beweegt. Je kind kan 's nachts beter slapen als het regelmatig naar buiten gaat en beweegt.
  • Laat je kind een uur voor het slapengaan geen inspannende dingen doen. Zoals huiswerk maken of een beeldscherm gebruiken (telefoon, computer, tablet of gamen). Het licht van beeldschermen verstoort het moment dat je kind in slaap moet vallen. Veel beeldschermen hebben een 'Night Shift'-functie. Je kind kan die aanzetten via de instellingen. Door de 'Night Shift'-functie wordt het witte en blauwe licht gefilterd en zijn de kleuren op het scherm warmer. Dat kan bijdragen aan een betere nachtrust.
  • Laat je kind 's avonds geen koffie, cola, ice-tea, energiedrank of andere cafeïnehoudende dranken drinken.

Vanaf een jaar of 14 wordt het moeilijker om deze tips uit te voeren. Pubers willen dan zelf beslissen wat ze doen en hoe laat ze gaan slapen. Doordat pubers een ander slaap-waakritme hebben, vallen ze pas laat in slaap. Je kind komt dan slaap te kort. Uitslapen in het weekend is dan nodig, maar niet altijd genoeg.

Blijf je kind helpen om op tijd naar bed te gaan

Denk niet dat je puber zelf wel kan bepalen wanneer het bedtijd is. De meeste kinderen gaan uit zichzelf te laat naar bed. Ook omdat onder pubers laat naar bed gaan en 'moe zijn' stoer is. Het blijft dus belangrijk om je kind hierbij te begeleiden. Motiveer je kind om op tijd naar bed te gaan en maak samen afspraken.

Logo opvoeden keurmerk

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies