Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Homepage Gezond gewicht

Gezond gewicht

Puber 13 t/m 16

Een gezond gewicht is belangrijk voor je puber. In de eerste plaats is een gezond gewicht belangrijk voor de lichamelijke gezondheid van kinderen. Ook voelen ze zich prettiger bij een normaal gewicht. En ze hebben minder kans op psychische problemen.

Eten

Alles wat je kind eet heeft invloed op zijn gewicht en gezondheid. Het is daarom vooral belangrijk dat het gezond eet en niet te veel snoept. Als je puber trek heeft, is het beter om een boterham te eten dan een frietje. Laat je kind vooral opletten met extra's. Het kan bijvoorbeeld beter een appel of een banaan eten, dan een chocoladereep of ander snoep.

Bewegen

Voor een gezond gewicht is het belangrijk dat je puber elke dag minstens een uur matig tot zwaar intensief beweegt. Dit kan bijvoorbeeld door te sporten, zoals voetbal, volleybal, zwemmen of paardrijden. Maar ook kleinere beweegmomenten op de dag zijn heel belangrijk. Op de fiets of lopend naar school is natuurlijk sowieso een goed idee. Ook de hond uitlaten, het helpen met huishoudelijke klusjes en de trap nemen in plaats van de lift zijn goede manieren om tijdens de dag te bewegen.

Body Mass Index

De Body Mass Index (BMI) is een indicator voor een gezond gewicht. Je kind heeft een gezond BMI als de verhouding tussen zijn lengte en gewicht klopt. Voor kinderen en jongeren gelden andere BMI-waarden dan voor volwassenen. Een gezonde BMI-waarde is voor elke leeftijd anders, omdat je kind nog in de groei is. Je kunt de BMI van je kind berekenen bij het Voedingscentrum.

Tips

  • Wil je kind afvallen? Dan is het het beste om gewoon gezond te eten en veel te bewegen. Je helpt je puber om gezond te eten door hem drie gezonde maaltijden per dag te laten eten. Stimuleer je kind om koek, snoep, snacks en frisdranken te laten staan. Je kunt je kind ook helpen door dit soort producten niet in huis te halen.
  • Maak je je zorgen over overgewicht of ondergewicht van je puber? Probeer dan een beeld te krijgen van wat je kind eet op een dag. En praat daarover. Wat is je opgevallen? En waar denkt je kind aan? Vraag je puber om samen naar de jeugdgezondheidszorg te gaan. Dan kun je samen ontdekken wat er aan de hand is. De jeugdarts kan kijken of het een eetstoornis is of iets anders.
Logo opvoeden keurmerk

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies