Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Homepage Hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk

Lichamelijke klachten en verschijnselen

Ongeveer een op de tien zwangere vrouwen krijgt vanaf de twintigste week een (iets) verhoogde bloeddruk. Een hoge bloeddruk die het gevolg is van de zwangerschap, wordt 'zwangerschapshypertensie' genoemd. Vroeger sprak men wel van 'zwangerschapsvergiftiging', maar deze term wordt in de medische wereld niet meer gebruikt.

Hoe hoog is een hoge bloeddruk?

In de zwangerschap spreken we van een te hoge bloeddruk bij een bovendruk van 140 mmHg en een onderdruk meer dan 90 mmHg. De aanstaande moeder heeft hier zelf weinig last van, maar het is minder goed voor de groei van de baby. Daarom is het belangrijk dat je bloeddruk regelmatig wordt gecontroleerd.

Kans op bloedstolling bij zwangerschapshypertensie

Bij zwangerschapshypertensie gaan de nieren en lever soms tijdelijk slechter werken en kunnen er afwijkingen in de bloedstolling ontstaan. Ook de groei of de conditie van de baby kan achterblijven als de bloedtoevoer naar de placenta (moederkoek) vermindert. Die kans is over het algemeen niet groot bij een lichte verhoging van de bloeddruk. Tegen het einde van de zwangerschap is de kans op complicaties door een hogere bloeddruk meestal veel kleiner dan vroeg in de zwangerschap.

Oorzaak van hoge bloeddruk is onduidelijk

Bij de meeste vrouwen is niet duidelijk waardoor ze een hoge bloeddruk krijgen. De kans is wel groter bij vrouwen met bijvoorbeeld diabetes (suikerziekte), vaat- en nierziekten, sommige auto-immuunziekten of al eerder bestaande hoge bloeddruk. Ook bij een meerlingzwangerschap neemt de kans op hoge bloeddruk toe. Vermoedelijk spelen ook erfelijke factoren een rol.

Gezond leven

Hoge bloeddruk kan weer lager worden. Gezond eten is daarbij belangrijk. Eet veel verse groenten, fruit, volkorenproducten en halfvolle en magere zuivelproducten. Pas op met zout, verzadigd vet, transvet en drink geen alcohol. Genoeg ontspanning en matig bewegen (wandelen, fietsen, zwemmen of yoga) kunnen zeker helpen om een verhoogde bloeddruk te verlagen.

Let op verborgen zout en vet

Let bij het kiezen van je voeding vooral ook op de verpakking. In veel producten zit namelijk meer zout (natrium) of vet dan je denkt. Augurken, zuurkool, haring en andere dingen 'in het zuur' bevatten veel zout. Koekjes en snacks, gekruide vlees- en worstsoorten, soepen en sauzen, maar ook ijs en veel kant-en-klaarmaaltijden zijn te zout of te vet.

Logo opvoeden keurmerk

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies