Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Op 5 december sluiten wij om 16.00 uur de tent, want Sinterklaas komt langs. Dat wordt voor onze professionals ook een feestmoment!

Sint tips
Homepage Mediagebruik 6 – 9 jaar

Mediagebruik 6 – 9 jaar

Basisschoolkind 7 t/m 9

Vanaf zes jaar vindt je kind het leuk om zelf iets te doen met media. Dat kan ook, want je kind gaat lezen en schrijven. Je kind kan zich nu ook al veel langer concentreren. Sommige kinderen kunnen al een uur lang hun aandacht ergens bij houden. Zoals het lezen van strips, luisteren naar een verhaal, een film kijken of een huis bouwen met lego. Veel kinderen zijn nu gemiddeld al twee uur per dag bezig met media. Ook lezen hoort daar bij. Ze besteden ongeveer 70 minuten aan tv en 30 minuten aan gamen.

Nog steeds samen

Je kind vindt het nog steeds het leukste om 'samen' iets met media te doen, zoals tv-kijken, gamen of filmpjes opzoeken. Met jou of met opa en oma, maar ook steeds meer met vriendjes, broers en zussen. Veel kinderen hebben een tv op de eigen slaapkamer, soms een eigen computer, tablet of game console. De tablet wordt steeds belangrijker in Nederlandse gezinnen. Niet alleen voor spelletjes, maar ook voor contact. Je kind kan via de tablet praten met oma. Maar ook informatie opzoeken of tv-programma's kijken.

Tip: Van gamen kan je kind veel leren.

Smaak verandert

Als je kind zelfstandiger wordt, verandert ook het mediagebruik. Je kind kiest steeds vaker zelf naar welk tv-programma het kijkt, welke games het speelt en welke websites het bezoekt. Je kind ontwikkelt daarin zijn eigen smaak.

De meeste kinderen van zes tot negen jaar

  • vinden humor aantrekkelijk. Grappige shows en komieken als Mr. Bean zijn favoriet. Je kind hoort graag moppen en vertelt ze door, ook 'schuine' moppen. Word niet al te boos: het zijn maar grappen. Laat het wel merken als je een mop te grof, discriminerend of seksistisch vindt.
  • vinden series met geweld aantrekkelijk. Dat komt vooral doordat je kind op zoek is naar meer spanning en actie. Je kind is dol op helden en superhelden.
  • ontdekken dat in hun vrije tijd vooral media leuk zijn. Als jij als ouder nu aankomt met iets wat 'goed voor ze is' of leerzaam, dan vindt je kind het vaak niks. Je kind heeft minder belangstelling voor educatieve boeken en films.
  • vinden gamen leuk, meisjes én jongens. Ze spelen dezelfde games (bijv. Minecraft, Super Mario, Mario Kart, Subway Surfers), kijken naar dezelfde series en lezen dezelfde boeken. Maar alleen als het media zijn die neutraal zijn: niet speciaal gemaakt voor jongens of meisjes. Als dat wel zo is, dan willen ze zich onderscheiden: meisjes willen geen typische jongensdingen doen en andersom. Dus jongens doen race-spelletjes en meisjes spelen Moviestar Planet.

Tip: Houd wel rekening met de leeftijdaanduidingen van Kijkwijzer en Pegi (games).

Vloggers

Op deze leeftijd ontdekt je kind ook al populaire vloggers via YouTube. Er zijn al kinderen van acht jaar met een eigen YouTube-kanaal. Dat is heel jong; de meeste vloggers zijn oudere tieners die dagelijks een filmpje maken over hun leven. Het inkijkje dat ze geven in hun leven is voor basisschoolkinderen heel aantrekkelijk. Het lijkt op een dagelijkse soap als GTST, waarnaar je kind soms ook al wil kijken. Bovendien zoeken vloggers en andere YouTubers vaak grenzen op. Daardoor is het spannend en grappig voor jonge kijkers.

Mijn kind is influencer, hoe ga je ermee om als je kind veel volgers heeft?
Bron: NJI
In deze video delen de ouders van Janne (11 jaar en 155.000 volgers) hun ervaring. Een deskundige van het Nederlands Jeugdinstituut geeft er tips bij.

Invloed van anderen en van reclame

Je kind wordt nu gevoeliger voor wat klasgenootjes vertellen over wat zij hebben gezien of gegamed. Jouw kind wil dat dan ook. Je kind is op deze leeftijd ook erg beïnvloedbaar door reclame. Je kind begrijpt al wel wat reclame is, maar kan nog niet altijd herkennen óf iets reclame is of niet. Op websites en andere online media is reclame moeilijker te herkennen dan op tv. En bij reclame in games is het nog moeilijker.

Meekijken met gamers

Kinderen vanaf acht jaar kijken op internet steeds vaker mee met andere jongeren die games spelen. Dat deden ze eerst via YouTube en nu vaak live via Twitch. Het is eigenlijk alsof ze aan de rand van het voetbalveld de wedstrijd van een ouder team volgen. Alleen zijn de games die ze bekijken eigenlijk niet bedoeld voor hun leeftijd. De gamehits van dit moment zijn Minecraft (7 jaar), Fortnite (12 jaar) en League of Legends (12 jaar). Wil je meer weten over Twitch, kijk dan op Bureaujeugdenmedia.nl.

Eerste mobiele telefoon

Zo rond hun negende jaar krijgen de meeste kinderen hun eerste mobiele telefoon (soms al een smartphone). Dan begint je kind belangstelling te krijgen voor sociale media. Als je kind de oudste is in het gezin, dan komt dat vaak wat later. Jongere kinderen zien wat een oudere broer en zus doet en krijgen hierdoor sneller interesse. Als je je kind een smartphone geeft op deze leeftijd, stel daar dan wel duidelijke regels bij.

Kijkwijzer voor kinderen vanaf 9 jaar

Een 9-jarige kan beter omgaan met angst. Griezelen wordt zelfs iets leuks. Kijkwijzer heeft daarom een speciale leeftijdsaanduiding voor kinderen van 9 jaar.

Tips:

Nog meer weten over mediaopvoeding? Kijk op Mediawijsheid.nl en NJI.nl.

Filmpje: Fiona over mediagebruik
Hoe kun jij je kind helpen om digitale media op een goede manier te gebruiken? Fiona geeft je tips.
Logo opvoeden keurmerk

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.