Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Er zijn steeds meer uitbraken van mazelen in Europa. Heb je vragen of wil je meer informatie over mazelen of de vaccinatie tegen deze ernstige infectieziekte?

Lees meer
Homepage Veganistisch

Veganistisch

Basisschoolkind 4 t/m 6

Bij een veganistisch dieet laat je alle dierlijke producten weg. Je eet dan geen vlees, vis, eieren en zuivelproducten.

Belangrijke voedingsstoffen

Wanneer je je kind ook veganistisch wilt laten eten, is extra zorg voor de samenstelling van de voeding belangrijk. De kans is groot dat je kind een tekort aan bepaalde voedingsstoffen krijgt. Het is vooral moeilijk om voldoende vitamine B12, calcium, ijzer, omega 3-vetzuren en vitamine D binnen te krijgen als je de dierlijke producten weglaat.

De gevolgen van tekorten kunnen voor jonge kinderen veel groter zijn, omdat ze nog in de groei zijn.

Vitamine B12

Vitamine B12 komt bijna alleen voor in dierlijke producten. Het zit ook in sommige wieren en in gistextract. Je lichaam kan de B12 uit wieren niet opnemen en de B12 uit gistextract levert niet genoeg. Je kunt daarom het best kiezen voor een vitaminepreparaat met B12.

Calcium

Kinderen hebben calcium nodig voor sterke botten en een goed gebit. Geef je kind daarom producten waaraan calcium is toegevoegd, zoals sojadrink.

IJzer

IJzer is belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door je lichaam. Plantaardige producten die veel ijzer bevatten zijn brood, volkoren graanproducten, noten, peulvruchten en donkergroene bladgroenten.

Omega 3-vetzuren

Dit zijn gezonde vetzuren die ook wel visvetzuren worden genoemd. Deze vetzuren zitten vooral in vis en plantaardige oliën, zoals lijnzaadolie. Er zijn ook visoliecapsules te koop en producten waar omega 3-vetzuren aan zijn toegevoegd.

Vitamine D

Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in je lichaam op te nemen. Daarom is vitamine D belangrijk voor de groei en voor het behoud van stevige botten en tanden. Onder invloed van zonlicht kan je lichaam zelf vitamine D aanmaken in de huid. Vitamine D zit ook in eten: vooral in vette vis en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D zit ook in halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Voor kinderen tot 4 jaar is het advies om elke dag 10 microgram extra vitamine D te geven. Heb je een donkere of getinte huid, dan is het belangrijk om ook na de leeftijd van 4 jaar extra vitamine D te blijven nemen. Als je een donkere of getinte huid hebt, maak je in de Nederlandse zon te weinig vitamine D aan.

Diëtist

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je kind de noodzakelijke voedingsstoffen genoeg binnenkrijgt. Vraag advies aan een diëtist als je je kind veganistisch wilt laten eten.

Schijf for Life

De website Schijf for Life biedt een alternatief voor de Schijf van Vijf. De Schijf voor Life geeft een voedingsadvies dat aansluit bij een vegetarische of veganistische manier van eten. Het advies is gebaseerd op klimaat-, milieu-, en gezondheidsdoelen.

Logo opvoeden keurmerk

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.