Het CJG biedt begeleiding aan kinderen tot 18 jaar die door ziekte of omstandigheden niet naar school kunnen. In deze blog vertelt CJG-jeugdverpleegkundige Minke Vellinga over Anish, die met zijn ouders van Afghanistan naar Nederland is gevlucht.
Anish is 15 jaar oud en afkomstig uit Afghanistan. Hij is naar Nederland gekomen na een angstige vlucht. Anish en zijn ouders hebben veel meegemaakt, zowel in Afghanistan als tijdens hun vlucht. Hij werd bij mij aangemeld in verband met zijn schoolverzuim. Ik roep hem op voor een consult. Tijdens het consult vertelt Anish dat hij erg veel buikpijn heeft. Hij heeft al een afspraak gepland met een dokter, waar ik binnenkort mee mag overleggen.
Het consult
Tijdens het consult is zijn vader aanwezig. Hij spreekt geen Nederlands. Anish tolkt voor zijn vader, zoals hij dit bij alle gesprekken met officiële instanties doet. Zijn vader vindt het prettig dat iemand meedenkt over de gezondheid van zijn zoon. Naast de buikpijnklachten geeft Anish aan dat hij slecht slaapt.
Verder zijn er geen bijzonderheden tijdens het consult. Psychologische hulp na zijn vlucht heeft hij nooit gehad. Anish vertelt dat hij van de mavo naar VMBO-kader is gegaan. Ondanks zijn vele verzuim haalt hij goede cijfers. Tijdens de afspraak met de dokter wordt er geen lichamelijke oorzaak gevonden voor de buikpijn.
De coronacrisis
Nog voordat we vervolgstappen kunnen zetten, treedt de corona en de quarantaine in. Anish’ vader wordt in het ziekenhuis opgenomen. Gelukkig mocht hij snel weer naar huis. Anish is druk met de zorg voor zijn vader. Voor school is geen tijd en ruimte in zijn hoofd. Ik schakel met zijn toestemming het wijkteam in om hem te helpen, zodat hij zijn schoolwerk weer op kan pakken.
Met school spreek ik af dat we binnenkort een groot overleg zullen inplannen met Anish, de jongerencoach, de zorgcoördinator en het CJG om de zorg verder op elkaar af te stemmen.’
Onze preventieve aanpak bij schoolziekteverzuim: MAZL
MAZL staat voor Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen. Dit is een gestructureerde aanpak - bestaande uit signaleren, bereiken, adviseren en begeleiden van een ziekgemelde leerling - waarbij de partijen binnen het ondersteuningsteam van de school intensief samenwerken. Meer informatie over deze methode kun je vinden op de pagina over MAZL.
Meer verhalen in deze serie
In een speciaal schoolziekteverzuim consult bespreekt de jeugdverpleegkundige wat de problemen zijn en welke ondersteuning de leerling kan helpen. In deze blogserie over schoolziekteverzuim vertellen jeugdverpleegkundigen over de consulten en hoe zij jongeren hulp bieden. De personen uit de verhalen zijn geanonimiseerd.