Ga naar de hoofdinhoud

Melding

Onze vernieuwde website is deze week live gegaan. Het kan zijn dat nog niet alles perfect werkt. We werken hard om alles snel in orde te maken.

Blog
Ouders

Lotte hield de schooldagen niet meer vol

CJG Rijnmond biedt begeleiding aan kinderen tot 18 jaar die door ziekte of omstandigheden niet naar school kunnen. Lotte zit in 4 VWO. Ze heeft veel aan haar hoofd, voelt zich somber en haalt steeds slechtere cijfers. Om rustig te worden gaat ze blowen. In deze blog vertelt jeugdverpleegkundige Ghizlan over Lotte.

Content

 In de vierde klas van de middelbare school nemen wij de vragenlijst Jij en je Gezondheid af. Uit Lottes (16) antwoorden kwamen onderwerpen als somberheid en drugsgebruik naar voren. Ik wilde daar graag met haar over praten, om te achterhalen wat er aan de hand was en te voorkomen dat de problemen erger zouden worden.

Luisteren en niet oordelen 

Ik vroeg Lotte hoe het met haar ging. Ze was erg gesloten, liet niet veel los. Ik probeerde haar gerust te stellen en legde uit dat het ons doel was om naar haar te luisteren, niet om haar te straffen of te veroordelen. Dat hielp: ze werd een stuk opener.

Blowen als enige uitweg

Lotte vertelde dat ze niet lekker in haar vel zat. Ze voelde zich somber en blowen leek de enige uitweg. Doordat ze geen energie meer had voor school, haalde ze steeds slechtere cijfers. Ze was het overzicht kwijt van de toetsen die ze moest inhalen. Hierdoor daalde haar motivatie nog verder. Haar vrienden hadden niet door dat het zo slecht ging. Lotte zette een masker op en deed alsof er niks aan de hand was. Dit hield ze een tijd vol, totdat ze in huilen uitbarstte op school. Het leek erop dat ik op het juiste moment het gesprek aanging met haar.

Kortere schooldagen

Ik wilde iedereen zo snel mogelijk om tafel krijgen om Lotte te helpen: school, de schoolmaatschappelijk werker, psychische hulpverlening, Lottes ouders… Het ging me vooral om wat Lotte zelf nodig had. Wat vond zij een goede oplossing? Lotte zei dat ze school niet volhield en dat ze behoefte had aan kortere schooldagen. Daardoor kwamen we uit op een aangepast rooster.

Eerder naar huis

Bij sombere of depressieve klachten is een ochtendroutine erg belangrijk. Daarom werd vooral Lottes middagrooster aangepast. De middagen maakten we korter, zodat ze haar schooldagen kan volhouden. Lotte kan nu eerder naar huis en als ze nog energie heeft, kan ze thuis nog aan school werken.
Ik heb Lottes mentor gevraagd om te kijken naar de toetsen die ze nog kan inhalen. Zeker met een aangepast rooster is dat belangrijk, omdat je dan misschien nog meer toetsen mist. Dat geeft dan nóg meer stress. Toen Lotte hier een overzich van had, kreeg ze al meer rust.

Hoe nu verder?

Ik zie Lotte nu om de week in plaats van iedere week. Dan praten we over hoe ze zich voelt, hoe het aangepaste rooster bevalt en of ze nog ergens anders behoefte aan heeft. Alles loopt goed nu, maar ik wil haar niet in één keer loslaten. Daarom bouwen we het contact af, totdat Lotte zelf verder kan.

Onze preventieve aanpak bij schoolziekteverzuim: MAZL

MAZL staat voor Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen. Dit is een gestructureerde aanpak - bestaande uit signaleren, bereiken, adviseren en begeleiden van een ziekgemelde leerling - waarbij de partijen binnen het ondersteuningsteam van de school intensief samenwerken. Meer informatie over deze methode kun je vinden op de pagina over MAZL.

Meer verhalen in deze serie

In een speciaal schoolziekteverzuim consult bespreekt de jeugdverpleegkundige wat de problemen zijn en welke ondersteuning de leerling kan helpen. In deze blogserie over schoolziekteverzuim vertellen jeugdverpleegkundigen over de consulten en hoe zij jongeren hulp bieden. De personen uit de verhalen zijn geanonimiseerd.