Onze vernieuwde website is deze maand live gegaan. Het kan zijn dat nog niet alles perfect werkt. We werken hard om alles snel in orde te maken.
Patricia Bender is ondersteuningscoördinator bij Calvijn De Meerpaal in Rotterdam Prins Alexander. Ze is blij dat de school vorig jaar is gaan werken met PATS.
Patricia Bender is al sinds 1999 ondersteuningscoördinator bij Calvijn De Meerpaal in Rotterdam Prins Alexander. Zij heeft daardoor heel veel ervaring op het gebied van leerlingenzorg en het verzuim van leerlingen. Ze is blij dat de school vorig jaar is gaan werken met de methode PATS. ‘Mijn collega’s en ik putten dan wel uit jarenlange ervaring, maar juist dan is het fijn om eens met iemand van buitenaf te sparren’, vindt zij. ‘De jeugdverpleegkundige van CJG Rijnmond heeft vaak verfrissende ideeën om een leerling weer op de rit te krijgen.’
Bij Calvijn De Meerpaal heeft 96% van de leerlingen leerwegondersteuning. Het contact met mentoren is daarom heel intensief. Patricia: ‘Er is een dagelijks mentormoment en leerlingen eten in de pauze met de mentor. Mentoren weten dus heel goed hoe het met leerlingen gaat en wat hen bezighoudt. Maar gek genoeg is dat dus een valkuil als het gaat om zorgelijk verzuim.’ Ze legt uit: ‘Juist omdat mentoren zo betrokken zijn en begrip hebben voor de situatie, valt het hen niet altijd op dat een leerling wel vaak ziek naar huis gaat. Daardoor werd verzuim in het verleden soms te laat een onderwerp van gesprek. In sommige gevallen pas als er al sprake was van een onderwijsachterstand.’
De methode PATS brengt verandering in de oude gang van zaken, vertelt Patricia. ‘Door het stappenplan kunnen we veel sneller en preventiever handelen, nog vóórdat een leerling te veel lessen heeft gemist. Wat ik ook erg fijn vind, is dat we een objectieve professional hebben om mee te overleggen: is dit verzuim terecht? En hoe kunnen we er het best mee omgaan? Ik merk dat ouders het ook erg prettig vinden dat we hier op school gebruik kunnen maken van een deskundige. Je moet je voorstellen: ouders weten soms óók niet wat ze met de situatie aan moeten. Zo hebben we nu een meisje met een specifiek ziektebeeld waarover nog niet veel bekend is. De revalidatieartsen gaven aan dat ze weer naar school kon, maar in de praktijk blijkt dat toch lastig. Dan is overleg met de jeugdverpleegkundige heel fijn: zij kan de belasting hier op school goed inschatten en meedenken over praktische oplossingen.’
De grote uitdaging waar de school nu voor staat, is PATS op het netvlies van mentoren en docenten houden. ‘In de hectiek raakt het weleens op de achtergrond, dus we moeten het steeds onder de aandacht brengen’, weet Patricia. ‘Maar inmiddels zien docenten al wel duidelijk de meerwaarde. Ik heb dit jaar al een paar keer gehoord: “Is PATS misschien iets voor deze leerling?” Voor mij is dat een teken dat ze er blij mee zijn.’
Benieuwd naar meer verhalen uit de praktijk, informatie over de werkwijze en mogelijkheden om zelf te werken met PATS? Dan verwijzen we je graag naar onze webpagina over PATS.