Serieuze problemen vallen meestal niet zomaar uit de lucht. Als jongeren zich steeds vaker ziekmelden, betekent dat vaak dat er iets aan de hand is. Om te voorkomen dat kleine problemen groot worden, schakelen scholen daarom steeds sneller hulp in. Bijvoorbeeld van Claudia Vermolen, jeugdverpleegkundige bij CJG Rijnmond. In deze blog vertelt zij hoe zij Andra (16) heeft geholpen, die zich in een korte tijd een paar keer had ziekgemeld met hoofd- en buikpijn.
Leerlingen die zich vaker of langdurig ziekmelden, krijgen een gesprek met de mentor. Vaak is mijn hulp als jeugdverpleegkundige namelijk niet nodig, bijvoorbeeld als leerlingen gewoon een paar keer achter elkaar pech hebben gehad. Een keer slecht geslapen, een keer van het skateboard gevallen en een keertje liefdesverdriet. Voor die leerlingen is het fijn om te merken dat ze gemist worden als ze niet op school zijn, en de mentor laat ze met een gerust hart weer het schoolplein op. Maar speelt er meer, dan word ik gevraagd om te helpen. Zoals bij Andra.
Hoofd- en buikpijn?
Andra had zich in een korte tijd een paar keer ziekgemeld met hoofd- en buikpijn. Toen we medische oorzaken hadden uitgesloten, bleek in gesprek met mij al gauw waar die pijn vandaan kwam. Haar ouders hadden vaak ruzie en daar zat ze erg mee. Ze had geen vrienden om mee te praten of leuke dingen mee te doen, en trok zich na school terug op haar kamer. Terwijl haar ouders beneden ruziemaakten, voelde ze zich erg eenzaam. ‘Het lijkt wel of niemand me ziet’, zei ze tegen me. Later vertelde ze zelfs dat ze zichzelf weleens had gesneden en er soms aan dacht om niet meer te leven.
Verschillende soorten hulp
Gelukkig kon ik Andra meteen doorverwijzen naar een praktijkondersteuner GGZ. Deze praktijkondersteuners zijn aangesloten bij de huisartsenpraktijk, Iemand om mee te praten over angsten, onzekerheden en andere problemen. Daar kon Andra terecht om over haar depressieve gevoelens te praten. Maar daarbij hield het niet op. Samen met de maatschappelijk werker van school keek Andra hoe ze meer sociale contacten kon opdoen, en daarnaast ging ik in gesprek met Andra’s ouders. Zij schrokken heel erg van wat ik vertelde: ze hadden geen idee dat hun ruzies zoveel invloed hadden op hun dochter. Om aan hun problemen te werken, zijn ook zij gaan praten met de praktijkondersteuner.’
Een stuk beter nu!
‘Ik ben heel blij dat ik erover ben gaan praten’, vertelde Andra me laatst in ons eindgesprek. ‘Ik voel echt dat mijn ouders me beter begrijpen, meer met me praten en meer rekening met me houden.’ Ze heeft veel minder last van hoofd- en buikpijn en ook op sociaal gebied gaat het nu een stuk beter met haar. Ze heeft een leuke sportles gevonden en ze had laatst na schooltijd zelfs gezellig met iemand afgesproken. Dat maakte mijn dag helemaal goed!
Onze preventieve methode bij schoolziekteverzuim: MAZL
MAZL staat voor Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen. Dit is een gestructureerde aanpak - bestaande uit signaleren, bereiken, adviseren en begeleiden van een ziekgemelde leerling - waarbij de partijen binnen het ondersteuningsteam van de school intensief samenwerken. Meer informatie over deze methode kun je vinden op de pagina over MAZL.
Meer verhalen in deze serie
In een speciaal schoolziekteverzuim consult bespreekt de jeugdverpleegkundige wat de problemen zijn en welke ondersteuning de leerling kan helpen. In deze blogserie over schoolziekteverzuim vertellen jeugdverpleegkundigen over de consulten en hoe zij jongeren hulp bieden. De personen uit de verhalen zijn geanonimiseerd.