Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Homepage Lotte hield de schooldagen niet meer vol

Lotte hield de schooldagen niet meer vol

25 januari 2023

Lotte zit in 4 vwo. Ze heeft veel aan haar hoofd, voelt zich somber en haalt steeds slechtere cijfers. Om rustig te worden gaat ze blowen. CJG Rijnmond biedt begeleiding aan kinderen tot 23 jaar die door ziekte of omstandigheden niet naar school kunnen. In deze blog vertelt jeugdverpleegkundige Ghizlan over Lotte: Ze zette een masker op en deed alsof alles goed ging. Dit hield ze na een tijdje niet meer vol.’

 In de vierde klas van de middelbare school nemen wij de vragenlijst Jij en je Gezondheid af. Uit Lottes (16) antwoorden kwamen onderwerpen als somberheid en drugsgebruik naar voren. Ik wilde daar graag met haar over praten, om te achterhalen wat er aan de hand was en te voorkomen dat de problemen erger zouden worden.

Luisteren en niet oordelen 

Ik vroeg Lotte hoe het met haar ging. Ze was erg gesloten, liet niet veel los. Ik probeerde haar gerust te stellen en legde uit dat het ons doel was om naar haar te luisteren, niet om haar te straffen of te veroordelen. Dat hielp: ze werd een stuk opener.

Blowen als enige uitweg

Lotte vertelde dat ze niet lekker in haar vel zat. Ze voelde zich somber en blowen leek de enige uitweg. Doordat ze geen energie meer had voor school, haalde ze steeds slechtere cijfers. Ze was het overzicht kwijt van de toetsen die ze moest inhalen. Hierdoor daalde haar motivatie nog verder. Haar vrienden hadden niet door dat het zo slecht ging. Lotte zette een masker op en deed alsof er niks aan de hand was. Dit hield ze een tijd vol, totdat ze in huilen uitbarstte op school. Het leek erop dat ik op het juiste moment het gesprek aanging met haar.

Kortere schooldagen

Ik wilde iedereen zo snel mogelijk om tafel krijgen om Lotte te helpen: school, de schoolmaatschappelijk werker, psychische hulpverlening, Lottes ouders… Het ging me vooral om wat Lotte zelf nodig had. Wat vond zij een goede oplossing? Lotte zei dat ze school niet volhield en dat ze behoefte had aan kortere schooldagen. Daardoor kwamen we uit op een aangepast rooster.

Eerder naar huis

Bij sombere of depressieve klachten is een ochtendroutine erg belangrijk. Daarom werd vooral Lottes middagrooster aangepast. De middagen maakten we korter, zodat ze haar schooldagen kan volhouden. Lotte kan nu eerder naar huis en als ze nog energie heeft, kan ze thuis nog aan school werken.
Ik heb Lottes mentor gevraagd om te kijken naar de toetsen die ze nog kan inhalen. Zeker met een aangepast rooster is dat belangrijk, omdat je dan misschien nog meer toetsen mist. Dat geeft dan nóg meer stress. Toen Lotte hier een overzich van had, kreeg ze al meer rust.

Hoe nu verder?

Ik zie Lotte nu om de week in plaats van iedere week. Dan praten we over hoe ze zich voelt, hoe het aangepaste rooster bevalt en of ze nog ergens anders behoefte aan heeft. Alles loopt goed nu, maar ik wil haar niet in één keer loslaten. Daarom bouwen we het contact af, totdat Lotte zelf verder kan.

Lees ook de andere blogs:

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.