Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Er zijn steeds meer uitbraken van mazelen in Europa. Heb je vragen of wil je meer informatie over mazelen of de vaccinatie tegen deze ernstige infectieziekte?

Lees meer

Gameverslaving, slaapproblemen en eenzaamheid onder jongeren

04 oktober 2018

In hoeverre spelen onder jongeren in ons werkgebied de thema’s gamen, slapen en eenzaamheid? Onze afdeling Beleid & Expertise onderzocht het. In de Week tegen Eenzaamheid 2018 ontvingen de 14 gemeentes waarvoor wij de jeugdgezondheidszorg (JGZ) uitvoeren hun onafhankelijke beleidsadvies hierover, afgestemd op de lokale situatie.


Bijna alle jongeren slapen wel eens slecht, besteden wel eens (te) veel tijd aan gamen of voelen zich wel eens eenzaam. Dit hoeft geen probleem te zijn. Maar wanneer het dagelijks leven, de sociale contacten of het schoolfunctioneren eronder gaan lijden, kan het zorgelijk worden. Wij onderzochten daarom of deze onderwerpen in ons werkgebied aandacht nodig hebben en wat ertegen gedaan kan worden binnen het preventieve veld.


Verband tussen gamen, slaapproblemen en eenzaamheid
‘Wat we zagen, is dat de thema’s echt spelen onder jongeren’, vertelt Rienke Bannink, die samen met twee collega’s data uit het gezondheidsonderzoek Jij en je gezondheid analyseerde, wetenschappelijk literatuuronderzoek deed en de beleidsadviezen opstelde. ‘Het viel ons bovendien op dat er een samenhang is tussen de drie onderwerpen: als een kind bijvoorbeeld veel gamet, zien we vaker dat het ook slechter slaapt en eenzamer is.’


Een rijk offline leven werkt preventief
Hoewel er een verband is tussen gameverslaving, slaapproblemen en eenzaamheid, zijn oorzaak en gevolg van deze problemen niet altijd vast te stellen. Wel is duidelijk dat onder meer goede sociale vaardigheden beschermend werken. ‘Ook een positief zelfbeeld, een rijk offline leven, en een steunende en stimulerende opvoedomgeving helpen bij het voorkomen van deze problemen’, weet onderzoeker Inge Lecluijze. Ouders spelen hierin een belangrijke rol, maar ook externen kunnen hierbij helpen, zoals de (ortho)pedagogen van het CJG of docenten die speciale lesprogramma’s verzorgen.


Een beleidsadvies. En nu?
Het onderzoek is gedaan, de conclusies zijn getrokken en de aanbevelingen zijn geschreven. De adviesrapporten liggen nu bij de gemeenten, die vervolgstappen kunnen zetten. ‘Onze adviezen zijn bewust onafhankelijk, dus breder dan alleen onze eigen mogelijkheden’, benadrukt Rienke. ‘Maar natuurlijk kunnen en willen wij wel helpen; de thema’s passen bij onze organisatie en krijgen ook aandacht binnen ons programma CJG Next.’


Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.