Ga naar de hoofdinhoud

Melding

Onze vernieuwde website is deze week live gegaan. Het kan zijn dat nog niet alles perfect werkt. We werken hard om alles snel in orde te maken.

Nieuws
Professionals

Gameverslaving, slaapproblemen en eenzaamheid onder jongeren

In hoeverre spelen onder jongeren in ons werkgebied de thema’s gamen, slapen en eenzaamheid? Onze afdeling Beleid & Expertise onderzocht het. In de Week tegen Eenzaamheid 2018 ontvingen de 14 gemeentes waarvoor wij de jeugdgezondheidszorg (JGZ) uitvoeren hun onafhankelijke beleidsadvies hierover, afgestemd op de lokale situatie.

Content

Bijna alle jongeren slapen wel eens slecht, besteden wel eens (te) veel tijd aan gamen of voelen zich wel eens eenzaam. Dit hoeft geen probleem te zijn. Maar wanneer het dagelijks leven, de sociale contacten of het schoolfunctioneren eronder gaan lijden, kan het zorgelijk worden. Wij onderzochten daarom of deze onderwerpen in ons werkgebied aandacht nodig hebben en wat ertegen gedaan kan worden binnen het preventieve veld.

Verband tussen gamen, slaapproblemen en eenzaamheid


‘Wat we zagen, is dat de thema’s echt spelen onder jongeren’, vertelt Rienke Bannink, die samen met twee collega’s data uit het gezondheidsonderzoek Jij en je gezondheid analyseerde, wetenschappelijk literatuuronderzoek deed en de beleidsadviezen opstelde. ‘Het viel ons bovendien op dat er een samenhang is tussen de drie onderwerpen: als een kind bijvoorbeeld veel gamet, zien we vaker dat het ook slechter slaapt en eenzamer is.’

Een rijk offline leven werkt preventief


Hoewel er een verband is tussen gameverslaving, slaapproblemen en eenzaamheid, zijn oorzaak en gevolg van deze problemen niet altijd vast te stellen. Wel is duidelijk dat onder meer goede sociale vaardigheden beschermend werken. ‘Ook een positief zelfbeeld, een rijk offline leven, en een steunende en stimulerende opvoedomgeving helpen bij het voorkomen van deze problemen’, weet onderzoeker Inge Lecluijze. Ouders spelen hierin een belangrijke rol, maar ook externen kunnen hierbij helpen, zoals de (ortho)pedagogen van het CJG of docenten die speciale lesprogramma’s verzorgen.

Een beleidsadvies. En nu?


Het onderzoek is gedaan, de conclusies zijn getrokken en de aanbevelingen zijn geschreven. De adviesrapporten liggen nu bij de gemeenten, die vervolgstappen kunnen zetten. ‘Onze adviezen zijn bewust onafhankelijk, dus breder dan alleen onze eigen mogelijkheden’, benadrukt Rienke. ‘Maar natuurlijk kunnen en willen wij wel helpen; de thema’s passen bij onze organisatie en krijgen ook aandacht binnen ons programma CJG Next.’