Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Wat doet CJG Rijnmond om zijn medewerkers te ondersteunen op het gebied van vitaliteit?

Van 25 tot en met 29 september is het Nationale Vitaliteitsweek. Het doel van deze week is om werkend Nederland bewust te maken van de eigen vitaliteit. Bij CJG Rijnmond zijn we hier gedurende het hele jaar mee bezig, maar deze week besteden we er extra aandacht aan. HR-adviseurs Carolyn Pouw en Jacqueline Reinders vertellen er meer over.

Vitaliteitsweek

Doen wat je leuk vindt

Bij vitaliteit gaat het er onder andere om in hoeverre de dingen die je dagelijks doet bijdragen aan het behouden en versterken van je eigen gezondheid. 'Bij CJG Rijnmond vinden we het heel belangrijk dat medewerkers hun werk duurzaam en met plezier kunnen blijven uitvoeren', vertelt Carolyn. 'Als je doet wat je leuk vindt draagt dit bij aan het werkgeluk. En dat draagt weer bij aan je gezondheid, zowel mentaal als fysiek.'

Handvatten meegeven

Om medewerkers bewust te maken van de eigen vitaliteit is de afdeling HRM deze week extra actief op de interne communicatiekanalen van CJG Rijnmond. 'Op ons intranet hebben we een bericht gedeeld over de Nationale Vitaliteitsweek. Hierin lezen onze medewerkers onder andere welke handvatten er beschikbaar zijn om te werken aan hun eigen veerkracht', zegt Carolyn. 'Medewerkers van CJG Rijnmond kunnen bijvoorbeeld gratis online trainingen volgen over vitaliteit en werkgeluk. We hopen dat dit deze week onder meer medewerkers bekend wordt én dat zij de trainingen natuurlijk ook echt gaan volgen', zegt Jacqueline

Het gesprek starten

Naast het bericht op intranet post de afdeling HRM tijdens de Nationale Vitaliteitsweek elke dag een bericht op Viva, het interne interactiekanaal van CJG Rijnmond. 'Elke dag haken we in op een ander thema. Op die manier nemen we de medewerkers nog verder mee in het thema vitaliteit', legt Jacqueline uit. 'Zo haken we in op thema's als beweging, werkgeluk en voeding.'

Carolyn, Jacqueline en de andere HRM-collega's hopen met de posts bewustwording te creëren en het gesprek te openen tussen medewerkers onderling over het thema vitaliteit. Dit doen ze aan de hand van 8 vitaliteitsvragen, zoals:

  • Wat betekent werkgeluk voor jou? 
  • Hoeveel energie heb jij over na een gemiddelde werkdag? 
  • Heb je zin in een wandeling tijdens de lunch of een overlegmoment?
  • Wat doe jij om van stress af te komen?

    'Door concrete vragen te stellen over vitaliteit willen we collega's motiveren om het hier onderling over te hebben. Dit kan informeel, bij de koffieautomaat. Maar het is ook een mooi onderwerp voor tijdens een teamoverleg', zegt Carolyn.

    Deel deze pagina met anderen via:

    Je hebt de link zojuist gekopieërd.