Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Door een storing is het CJG mogelijk slecht bereikbaar via telefoon, WhatsApp en chat. Heb je een dringende vraag? Stel deze via sociale media.

Contact

MAZL Workshop

Motiverende gespreksvoering bij schoolziekteverzuim
Homepage Meer aandacht voor ziekgemelde leerlingen Workshop Motiverende gespreksvoering bij schoolziekteverzuim

Om effectief volgens de MAZL-methode te werken, is het belangrijk dat alle mentoren, zorgcoördinatoren of anderen die op school verzuimgesprekken voeren de workshop Motiverende gespreksvoering bij schoolziekteverzuim te volgen. De praktijkgerichte workshop leert de deelnemers hoe zij ziekteverzuim vroegtijdig bespreekbaar kunnen maken bij leerlingen en hun ouders.

Ziekteverzuim in het onderwijs kan lastig zijn voor scholen. Vaak voelt het als een ongrijpbaar probleem. Scholen kunnen schoolziekteverzuim verminderen en schooluitval voorkomen door het vroegtijdig bespreekbaar te maken met de leerlingen en hun ouders. De rol van de mentoren en ziekteverzuimbegeleiders is hierbij essentieel. Door hun nauwe contact met de leerlingen zijn zij in staat om vroegtijdig te signaleren, belangstelling te tonen voor de ziekgemelde leerling, inzicht te krijgen in de reden van het ziekteverzuim en door te verwijzen naar de jeugdverpleegkundige.

Inhoud workshop

De workshop Motiverende gespreksvoering bij schoolziekteverzuim leert deelnemers hoe ze gesprekken kunnen voeren volgens de MAZL-methodiek. Welke manier van gespreksvoering is het meest effectief? Tijdens deze workshop krijgen zij hier handvatten voor. Ze leren over motiverende gespreksvoering. Ze oefenen met een trainingsacteur casuïstiek, gericht op de eigen praktijksituatie, en krijgen zo inzicht in wat werkt en waar kansen liggen. Het theoretisch kader is gebaseerd op de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering (grondleggers Miller & Rollnick).

De volgende aspecten kunnen aan bod komen:

  1. Reparatiereflex onderdrukken.
  2. Basistechnieken zoals (empathisch) luisteren, samenvatten, doorvragen (LSD).
  3. Juiste basishouding:
  • Oordeelloos luisteren (OMA)
  • Samenwerken (hiërarchie loslaten)
  • Autonomie bewaken
  • Ontlokken
  • Compassie tonen (OEN)
  • Verandercirkel
  • Omgaan met emoties

Startbijeenkomst

Ter voorbereiding op de workshop zijn alle deelnemers aanwezig geweest bij de MAZL startbijeenkomst op school. Daar is:

  • Duidelijk geworden waarom terugdringen van schoolziekteverzuim belangrijk is voor school.
  • Besproken dat de verantwoordelijkheid voor vroegsignalering op school ligt en hoe de verwijzing naar de jeugdverpleegkundige (of jeugdarts) in zijn werk gaat.
  • De meerwaarde van het CJG bij verzuimbegeleiding uitgelegd.
  • Helderheid gegeven over de taakverdeling binnen de methodiek en de volgende van acties.

Praktische informatie workshop

  • Duur van de workshop: 3,5 uur.
  • Groepsgrootte: minimaal 8, maximaal 12 personen.
  • Doelgroep: mentoren en ziekteverzuimbegeleiders.
  • Locatie: op school of online.

Aanmelden?

Deze workshop is voor schoolprofessionals die de MAZL-methode op school toepassen. Wil je je hiervoor aanmelden? Neem dan contact op met de jeugdverpleegkundige op jouw school.