Onze vernieuwde website is deze week live gegaan. Het kan zijn dat nog niet alles perfect werkt. We werken hard om alles snel in orde te maken.
Om effectief volgens de MAZL-methode te werken, is het belangrijk dat alle mentoren, zorgcoördinatoren of anderen die op school verzuimgesprekken voeren de workshop Motiverende gespreksvoering bij schoolziekteverzuim te volgen. De praktijkgerichte workshop leert de deelnemers hoe zij ziekteverzuim vroegtijdig bespreekbaar kunnen maken.
Ziekteverzuim in het onderwijs kan lastig zijn voor scholen. Vaak voelt het als een ongrijpbaar probleem. Scholen kunnen schoolziekteverzuim verminderen en schooluitval voorkomen door het vroegtijdig bespreekbaar te maken met de leerlingen en hun ouders. De rol van de mentoren en ziekteverzuimbegeleiders is hierbij essentieel. Door hun nauwe contact met de leerlingen zijn zij in staat om vroegtijdig te signaleren, belangstelling te tonen voor de ziekgemelde leerling, inzicht te krijgen in de reden van het ziekteverzuim en door te verwijzen naar de jeugdverpleegkundige.
De workshop Motiverende gespreksvoering bij schoolziekteverzuim leert deelnemers hoe ze gesprekken kunnen voeren volgens de MAZL-methodiek. Welke manier van gespreksvoering is het meest effectief? Tijdens deze workshop krijgen zij hier handvatten voor. Ze leren over motiverende gespreksvoering. Ze oefenen met een trainingsacteur casuïstiek, gericht op de eigen praktijksituatie, en krijgen zo inzicht in wat werkt en waar kansen liggen. Het theoretisch kader is gebaseerd op de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering (grondleggers Miller & Rollnick).
De volgende aspecten kunnen aan bod komen:
Ter voorbereiding op de workshop zijn alle deelnemers aanwezig geweest bij de MAZL startbijeenkomst op school. Daar is:
Deze workshop is voor schoolprofessionals die de MAZL-methode op school toepassen. Wil je je hiervoor aanmelden? Neem dan contact op met de jeugdverpleegkundige op jouw school.