Het CJG biedt begeleiding aan kinderen tot 18 jaar die door ziekte of omstandigheden niet naar school kunnen. In deze blog krijgt jeugdverpleegkundige Linda de Geus vanuit school de vraag om in gesprek te gaan met Sarah. Sarah zit in de 2e klas van het VWO. Ze haalt goede cijfers, maar mist de helft van de lessen.
‘Ik roep Sarah op. Tijdens het gesprek blijkt dat Sarah goed gemotiveerd is, met plezier naar school gaat, maar na een aantal lessen te moe is en naar huis gaat. Hier gaat ze eerst slapen, om vervolgens haar huiswerk te maken. Ze omschrijft zichzelf als hooggevoelig. Ze vindt de pauzes erg druk en kan moeilijk ontspannen wanneer ze geen lessen heeft. Ze is onderzocht voor haar vermoeidheid, maar er is geen oorzaak gevonden.
Sarahs ouders proberen te helpen
Ik neem contact op met Sarahs ouders. Zij brengen haar naar school en hebben een schema bedacht. Sarahs moeder geeft aan dat ze het lastig vindt dat haar dochter zo snel overprikkeld en moe is, maar is heel trots op Sarah omdat het haar toch lukt om voldoendes te halen.
Aangepast rooster
Ik krijg toestemming om met school te overleggen of een aangepast rooster Sarah kan helpen en of we haar kunnen helpen met uitrusten en ontspannen op school. Samen met school, de ouders van Sarah en Sarah zelf hebben we een plan opgesteld. Sarah krijgt toestemming om 5 minuten later in de eerste les te komen, zodat ze de drukte kan ontwijken bij het naar school gaan. In de pauzes maakt ze gebruik van een aparte ruimte, zodat ze niet in de drukke aula hoeft te zitten. Ik heb Sarahs vriendinnen in dit plan betrokken, omdat sociale contacten erg belangrijk zijn op Sarahs leeftijd. Daarom mogen zij mee met Sarah om pauze houden op een rustigere plek. Daarnaast heeft Sarah heeft toestemming om in de middag naar huis te gaan.
Vooruitgang
Na een aantal weken zoek ik Sarah weer op. Ze geeft aan nog steeds regelmatig moe te zijn op school, maar dat ze dan een half uur tot een uur rust pakt, waardoor ze daarna nog wat lessen kan volgen. Ze vindt het erg fijn dat ze op een rustige plaats pauze kan houden en even een time-out kan nemen als dat nodig is. Ze geeft aan dat ze sinds deze week niet meer gebracht en opgehaald wordt door haar ouders, maar op de fiets naar school komt! School geeft aan dat Sarah sinds het aangepaste rooster geen lessen meer heeft gemist.’
Onze preventieve aanpak bij schoolziekteverzuim: MAZL
MAZL staat voor Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen. Dit is een gestructureerde aanpak - bestaande uit signaleren, bereiken, adviseren en begeleiden van een ziekgemelde leerling - waarbij de partijen binnen het ondersteuningsteam van de school intensief samenwerken. Meer informatie over deze methode kun je vinden op de pagina over MAZL.
Meer verhalen in deze serie
In een speciaal schoolziekteverzuim consult bespreekt de jeugdverpleegkundige wat de problemen zijn en welke ondersteuning de leerling kan helpen. In deze blogserie over schoolziekteverzuim vertellen jeugdverpleegkundigen over de consulten en hoe zij jongeren hulp bieden. De personen uit de verhalen zijn geanonimiseerd.