Ga naar de hoofdinhoud

Melding

Op dinsdag 21 januari zijn al onze CJG-locaties vanaf 14.00 uur gesloten. We werken dan samen aan de toekomst van het CJG.

Nieuws
Ouders
Professionals

Met Inforium direct opvoedinformatie in de mailbox van onze klanten

Een lang gekoesterde wens is afgelopen maand in vervulling gegaan. CJG Rijnmond is gestart met Inforium, een online omgeving waarmee eenvoudig betrouwbare opvoedinformatie gedeeld kan worden. ‘Dit sluit naadloos aan op onze visie Onze klant in de regie en is een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van onze communicatie naar klanten.’

Content

Dagelijks verstrekken onze professionals informatie aan (aanstaande) ouders over opvoeden, opgroeien en gezondheid. Dit gebeurt in de spreekkamer, maar ook aan de telefoon, via WhatsApp en chat. ‘Klanten hebben vaak vragen over specifieke onderwerpen, en soms delen professionals informatie vanuit richtlijnen. Tegenwoordig willen ouders en jongeren informatie op een andere manier ontvangen. Dit komt mede door de tijd waarin we leven, technologie ontwikkelt zich razendsnel en mensen worden steeds digitaler. Daarnaast willen we duurzaam werken. Inforium sluit hier perfect op aan’, vertelt senior communicatieadviseur Mellanie Burger. 

Betrouwbare bronnen en eigen content

Inforium is een online bibliotheek gevuld met betrouwbare informatie van landelijke samenwerkingspartners als het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), het Voedingscentrum, Thuisarts en Pharos, aangevuld met onze eigen content zoals folders, flyers, artikelen en cursussen en webinars. Mellanie legt uit: ‘Door een slimme zoekmachine en een enkele muisklik, voorzien we ouders en jongeren van voor hun relevante informatie. Dat is fijn, want niet iedereen zit te wachten op een stapel folders of urls op een briefje.’ 

Samen ontwikkelen

Inforium ontwikkelen we samen. ‘We zijn gestart met het bekijken van systemen van andere JGZ-organisaties. Iedereen richt het op z’n eigen manier in. Op basis van ons folderbeleid in combinatie met onze contactmomenten, hebben we het systeem vormgegeven. Tijdens de pilot kwam veel waardevolle feedback binnen, zoals tips voor extra content en ontbrekende onderwerpen. ‘Deze punten hebben we opgepakt, zodat iedereen nu met een verbeterde versie kan werken. In 3 weken tijd zijn er al meer dan 700 e-mails met op maat informatie verzonden. Dit geeft aan dat het systeem gewaardeerd wordt’, aldus Mellanie. Inforium is een levende omgeving: richtlijnen veranderen en informatie vernieuwt.

Gebruiksvriendelijkheid en tijdsbesparing

Gebruikers vertellen dat Inforium intuïtief werkt en veel tijd bespaart. ‘Het liefst werken wij met zoektermen’, zegt Mohamed Jaddioui, productmanager JGZ. ‘Je vult een zoekterm in en met enkele klikken heb je meteen een e-mail naar de ouder of jongere verstuurd. Dat voorkomt eindeloos zoeken en onnodige handelingen.’ Daarnaast heeft CJG Rijnmond de rubrieken overzichtelijk ingedeeld. ‘De informatiepakketjes, ook wel Inforiums, hebben we gegroepeerd per leeftijdsfase en er zijn rubrieken zoals thema’s, richtlijnen, cursussen en ingekochte producten en diensten. Dit helpt gebruikers om precies te vinden wat ze nodig hebben en sneller in te spelen op de wensen van klanten’, legt Mellanie uit.

Positieve ervaringen en toekomstperspectief

Inmiddels maken 9 JGZ-organisaties gebruik van Inforium. Mohamed vertelt trots: ‘In de afgelopen 5 jaar is Inforium 350.000 keer gebruikt in de jeugdgezondheidszorg. Dit jaar al meer dan 100.000 keer. We weten dat de e-mails ook vaak gedeeld worden met andere ouders of naasten. Zorgverleners beoordelen Inforium met een 7,7, terwijl ouders Inforium waarderen met een 8,3. De acceptatiegraad bij ouders is 97%.’