Onze vernieuwde website is deze week live gegaan. Het kan zijn dat nog niet alles perfect werkt. We werken hard om alles snel in orde te maken.
Het netwerk van professionals rond geboortezorg in onze regio wordt alsmaar groter én hechter. Hoe mooi is het als toekomstige professionals direct hun weg kunnen vinden in de samenwerking? Vanuit die gedachte werkte jeugdverpleegkundige Svenja Aalburg mee aan een module Sociale verloskunde voor verlos- en geneeskundestudenten.
Het samenspel tussen verloskundigen, kraamzorg, gynaecologen, huisartsen, wijkteams en jeugdgezondheidszorg (JGZ) maakt dat we allemaal ons werk beter kunnen doen. Logisch dus dat het een plek moest krijgen in de opleiding voor verschillende professionals. Svenja: ‘Vorig jaar werd ik benaderd door verloskundige Janna Prüst om mee te werken aan het nieuwe onderwijs. Eerder had zij al samen met Hiske Ernst-Smelt van het EMC gebrainstormd over de vraag: wat willen we studenten precies meegeven? Het idee ontstond om onder meer een korte film te maken, die het leven van een kwetsbare zwangere in beeld brengt. Zo gaan studenten met deze jonge vrouw mee ‘op reis’ door haar zwangerschap, langs de verschillende professionals die haar kunnen helpen.’
Eén van de onderdelen van de film, is het huisbezoek van de jeugdverpleegkundige: het zwangerschapsgesprek. Svenja: ‘De film is volledig in scène gezet, maar alle professionals die meespelen werken wel écht in de regio. Zo zien studenten niet alleen hoe het werk van ketenpartners er in de praktijk uitziet, maar zien ze gelijk ook al een paar van onze gezichten. Ik mocht ook meespelen. Eigenlijk heb ik gewoon nagespeeld wat ik tijdens een echt zwangerschapsgesprek in deze situatie zou doen. Ik wijs de zwangere op producten zoals Prenataal Stevig Ouderschap voor extra ondersteuning, en ook op Voorzorg voor een goede voorbereiding met haar vriend.’
Het verhaal uit de film dient als casus in een e-learning Sociale verloskunde. Deze e-learningmodule geeft studenten inzicht in kansenongelijkheid en de impact hiervan op geboorteuitkomsten. Daarnaast leren zij risico- en beschermende factoren van sociale ongelijkheid te identificeren. In de e-learning krijgen ze tools aangereikt om het effect van risicofactoren op kwetsbare gezinnen te helpen verkleinen. De e-learning kan op zichzelf worden ingezet, maar opleidingen kunnen deze ook inbedden in een breder programma. Bijvoorbeeld met bijbehorende colleges of andere werkvormen
De e-learning wordt sinds afgelopen schooljaar ingezet op verschillende opleidingen. Bij bachelorstudenten van de geneeskundeopleiding aan de Erasmus Universiteit en de Verloskunde Academie Rotterdam, zit hij vanaf dit schooljaar standaard in het pakket. Voor enkele opleidingen tot kraamverzorgende in Nederland is een aangepaste versie beschikbaar. Svenja: ‘Zo leuk: ik kreeg laatst een bericht van een oud-studiegenoot die nu doceert aan de geneeskundeopleiding: “Ik zag je net voorbijkomen in mijn lesmateriaal!” Die herkenbaarheid van de échte situatie is volgens mij heel waardevol. Heel gaaf dat we dit met elkaar hebben neergezet.’
Heb je interesse in de module en wil je deze inzien of gebruiken?
Neem dan contact op met Janna Prüst via e-mail.