Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

03 januari 2018 - bijgewerkt op: 18 februari 2022

8 tips voor een gezonde voeding voor jongeren

Als ouder heb je steeds minder invloed op wat je puber eet, maar op de momenten dat hij thuis is, kun je er wel voor zorgen dat hij een gezonde maaltijd krijgt. Pedagoog Sharon de Mee geeft tips voor een gezonde voeding voor jongeren.

Een gezond dagmenu bevat voldoende hoeveelheden van alle voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Dat wil zeggen dat elke maaltijd iets uit elk deel van de Schijf van Vijf bevat. 'Gezonde eetgewoontes verkleinen de kans op overgewicht en door gevarieerd te eten krijgt je kind alle voedingsstoffen binnen die hij nodig heeft', zegt Sharon.

8 tips van Sharon voor een gezonde voeding voor jongeren:
  • Geef thuis het goede voorbeeld. Door zelf gezond te eten en probeer van de eetmomenten een gezamenlijk moment te maken. Dat is gezellig en het geeft je als ouder net iets meer zicht op wat een kind wel of niet aan voedingsstoffen binnen krijgt.
  • Beperk afleidingen aan tafel. Zet de televisie uit en beperk de smartphone aan tafel. Zo is er meer aandacht voor het eten en voor elkaar.
  • Motiveer je kind ook om brood en fruit mee te nemen naar school. Dan heeft hij in elk geval een gezonde keuze voor de lunch en iets voor tussendoor.
  • Haal gevarieerd eten in huis, zodat hij bij lekkere trek gezonde keuzes kan maken.
  • Laat je kind niet te veel eten en stimuleer hem om minstens 2 keer per week 1 uur matig intensief te bewegen.
  • Maak het bespreekbaar wat je kind eet als hij niet thuis is.
  • Roep niet steeds hoe slecht snoep en snacks zijn. Vertel dat het oké is, zolang je er niet te veel van neemt. Gebruik snoep of snacks niet als beloning of straf.
  • Als je het idee hebt dat je kind al zijn zakgeld opmaakt aan snacks of snoep, praat er dan eens over. Geef hem hierbij ook inspraak. Waarom doet hij dat? Wil hij niet onderdoen voor zijn vrienden? Geef tips hoe hij daarmee om kan gaan.

Lees ook: Zo leer je je kind gezond en gevarieerd eten

Vragen of meer informatie?

Neem dan contact met ons op. Onze professionals denken graag met je mee!

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies