Onze vernieuwde website is deze maand live gegaan. Het kan zijn dat nog niet alles perfect werkt. We werken hard om alles snel in orde te maken.
MAZL is een gestructureerde methode - bestaande uit signaleren, bereiken, adviseren en begeleiden van een ziekgemelde leerling - waarbij de partijen binnen het ondersteuningsteam op school intensief samenwerken. Door het bevorderen van de integrale samenwerking wordt passende ondersteuning geboden om de leerling zo snel mogelijk (volledig) onderwijs te laten volgen. Hierdoor heeft de leerling zo min mogelijk achterstand en kunnen de oorzaken van het schoolverzuim aangepakt worden. Bij de uitvoering wordt intensief samengewerkt met de leerling, de ouder(s) en school, en zo nodig met een schoolmaatschappelijk werker, de leerplichtambtenaar, de begeleider passend onderwijs en de koersconsulent.
Om effectief volgens de methode MAZL te werken, is het belangrijk dat alle mentoren, zorgcoördinatoren en andere professionals die op school verzuimgesprekken voeren de workshop Motiverende gespreksvoering bij schoolziekteverzuim volgen. De praktijkgerichte workshop leert hen hoe zij ziekteverzuim vroegtijdig bespreekbaar kunnen maken bij leerlingen en hun ouders. Daarbij maken we onder andere gebruik van een trainingsacteur. De motiverende gespreksvoering wordt geoefend vanuit casuïstiek, gericht op de eigen praktijksituatie. Zo krijg je inzicht in wat werkt en waar kansen liggen.
Let op: Deze workshop is beschikbaar voor alle voortgezet onderwijs scholen in Barendrecht, Ridderkerk, Krimpen aan den IJssel, Schiedam, Rotterdam en Goeree-Overflakkee. Werk jij ergens anders? Neem dan contact op met de jeugdverpleegkundige van jouw school.
Het volgen van onderwijs speelt een essentiële rol in het zo optimaal mogelijk ontwikkelen van jongeren. Uit onderzoek blijkt dat schoolverzuim in de regio Rotterdam-Rijnmond een groot probleem is. Wanneer een leerling zich langdurig of frequent ziekmeldt, is het belangrijk hier tijdig op in te springen, om verder verzuim of zelfs schooluitval te voorkomen. De methode MAZL biedt structuur in de begeleiding van het schoolziekteverzuim, waardoor leerlingen weer (deels) deel kunnen nemen aan het lesprogramma en vroegtijdig schoolverlaten voorkomen kan worden.
Ben je benieuwd hoe MAZL in de praktijk werkt? Dit zijn een aantal verhalen van onze professionals:
Meer informatie over de MAZL-methode vind je in de volgende documenten:
Factsheet: de methode MAZL in het kort beschreven.
Flyer voor ouders: scholen kunnen deze folder aan ouders sturen om hen te informeren over de begeleiding rondom schoolziekteverzuim.
Stroomschema: visuele weergave van de stappen binnen het MAZL-proces.
Stappenplan: overzicht van de gedetailleerde processtappen van MAZL. Hierin wordt de rolverdeling, het doel en de termijnen toegelicht.
Eindevaluatie schooljaar 2020-2021: gebaseerd op kwantitatieve data uit kinddossiers en kwalitatieve data uit interviews met scholen.
Samenvatting eindevaluatie 2020-2021: samenvatting van de eindevaluatie schooljaar 2020-2021.
Eindevaluatie schooljaar 2021-2022: gebaseerd op kwantitatieve data uit kinddossiers en kwalitatieve data uit interviews met scholen.
Samenvatting eindevaluatie 2021-2022: samenvatting van de eindevaluatie schooljaar 2021-2022.
Eindevaluatie PATS (2018-2023): gebaseerd op kwantitatieve data uit kinddossiers en kwalitatieve data uit interviews met scholen.
Let op: voorheen voerde CJG Rijnmond onder de naam PATS schoolziekteverzuim begeleiding uit. Vanaf oktober 2023 is dit MAZL geworden.
Wil je meer informatie of heb je nog vragen over onze methode MAZL? Neem dan contact met ons op. Onze professionals vertellen er graag meer over.