Dino heeft motivatie nodig
Dino heeft een verzuimcontract. Daarin staat dat hij van de schooltijd 85% aanwezig moet zijn. Die doelstelling heeft hij allang gehaald, vindt hij. Daarom meldt hij zich geregeld ziek. Maar is hij dan echt ziek? Dat is een goede vraag voor mij, zijn schoolverpleegkundige.
Dino heeft een verzuimcontract. Daarin staat dat hij van de schooltijd 85% aanwezig moet zijn. Die doelstelling heeft hij allang gehaald, vindt hij. Daarom meldt hij zich geregeld ziek. Maar is hij dan echt ziek? Dat is een goede vraag voor mij, zijn schoolverpleegkundige.
Zou hij echt ziek zijn?
Ik maak een afspraak met Dino en zijn moeder. Zijn moeder vertelt dat ze hem niet gemakkelijk naar school krijgt: ‘Hij klaagt over verschillende kwaaltjes. Maar kan ook boos worden als ik niet toegeef. Zou hij dan echt ziek zijn?’
Dino is sportief en zelfstandig, zegt hij
Dino zelf probeert ondertussen als een sterke knul over te komen, merk ik. Hij vertelt trots dat hij zeer zelfstandig en sportief is. Hoe hij sporten dan combineert met zijn klachten? ‘Dat is een kwestie van mentaliteit’, antwoordt hij. ‘Even doorbijten!’ Die sportmentaliteit zie ik helaas niet terug in zijn leefstijl: hij gaat laat naar bed en eet junkfood.
Ik aarzel niet om hem hierop aan te spreken. Ook zet ik mijn vraagtekens bij zijn bewering dat hij alles kan. Vervolgens doet hij het namelijk niet. ‘Hoe kan het dat je zegt zelfstandig te zijn terwijl je moeder je ontbijt klaarmaakt?’, vraag ik hem lachend. Daar moet hij zelf ook om lachen. Maar ondertussen begint hij te snappen dat zijn verhaal over zelfstandigheid en doorbijten niet helemaal klopt.
Dino: ‘Voor school heb ik motiverende factoren nodig’
We schakelen naar zijn verzuim. ‘Hoe gaan je cijfers op school?’, vraag ik. ‘Ga je over naar de volgende klas?’ Hij kijkt me aan alsof ik naar zijn BSN-nummer vraag. ‘Weet jij het mam?’, vraagt hij hulpeloos aan zijn moeder. Ik spreek hem opnieuw aan op zijn verantwoordelijkheid en stel voor het aan zijn studiebegeleider te vragen: ‘Want je moeder werkt toch niet op school en jij bent zelfstandig.’ Dat vindt Dino een prima plan. ‘Want’, zegt hij, ‘ik heb motiverendere factoren nodig om naar school te gaan.’
Op deze eerlijkheid zat ik hele tijd te wachten! ‘Heb jij motiverende factoren nodig?’, reageer ik enthousiast. ‘Vertel me dan maar drie dingen die je leuk vindt aan school.’ Dino denkt na, maar kan niets verzinnen. Wel kan hij genoeg noemen wat hij niet leuk vindt. We spreken af dat hij mijn vraag als huiswerk meeneemt.
Ziek? Nee. Een stok achter de deur heeft Dino nodig
De reden waarom Dino verzuimt wordt mij steeds duidelijker: hij heeft geen arts nodig, maar een stok achter de deur. Daar gaan we voor zorgen. ‘Ik hoop dat je vanaf nu je sportmentaliteit ook op school toepast’, zeg ik terwijl ik hem de hand schud. Hij is sprakeloos. Daar heeft hij nog niet aan gedacht.
Zo loopt dit verhaal af
Hoe loopt dit verhaal af? In een gesprek op school gaf de studiebegeleider aan dat Dino de doelstelling van 85% aanwezigheid niet heeft gehaald. Hij gaf aan dat Dino een verbetering moet laten zien, anders wordt een leerplichtmelding gedaan. Het huiswerk dat hij van mij meekreeg, overhoorde zijn mentor uitgebreid. Zijn antwoorden zijn als schoolmotivatie aan zijn verzuimcontract toegevoegd.
Zorg voor schoolverzuim - Maggie Ciezka
Het CJG biedt begeleiding aan kinderen tot 23 jaar die door ziekte of omstandigheden niet naar school kunnen. In een speciaal consult ‘schoolverzuim’ bespreekt de jeugdverpleegkundige wat de problemen zijn en welke ondersteuning wellicht kan helpen. In de nieuwe serie Zorg voor schoolverzuim vertelt jeugdverpleegkundige Maggie Ciezka over deze consulten die ze al 13 jaar voor verschillende scholen uitvoert. De verhalen die ze hoort zijn soms grappig, soms triest en soms ondenkbaar. Haar ervaringen zijn geanonimiseerd.
Meer lezen in deze serie: De moeder van Monica doet alles voor haar