Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Gestrest? Te druk? Met deze 6 tips vind je balans

25 september 2019 - bijgewerkt op: 15 augustus 2022

Leg jij veel druk op jezelf? Iedereen wil het perfecte plaatje laten zien, ook online. Als ouder voel je je tekort schieten, omdat je naast je werk en het huishouden ook nog tijd door wilt brengen met je familie en vrienden. Pedagoog Linda geeft tips om de druk te verlagen.

Goed voor jezelf zorgen is goed voor je kinderen zorgen.
Zo verlaag je de druk

Als je een hoge druk ervaart heeft het ook invloed op de opvoeding van je kind. Het kan zijn dat je zelf bijvoorbeeld kortaf reageert tegen je kind. Daarnaast voelen kinderen het aan als je gestrest bent en reageren daarop. Ze gaan dan extra aandacht vragen en jou vertragen. Linda spreekt veel ouders die hier last van hebben: 'Veel ouders denken dat ze de enige zijn die met dit gevoel rondlopen, maar dat is echt niet zo.' Ze deelt haar tips om de druk te verlagen en weer lekker in je vel te gaan zitten.

  • Maak het bespreekbaar, deel het met anderen. Want je bent niet alleen!
  • Goed voor jezelf zorgen is goed voor je kinderen zorgen. Een telefoon met een lege batterij functioneert ook niet!
  • Less is more. Plan tijd voor jezelf in. Dan heb je iets om naar uit te kijken en tot rust te komen.
  • Denk terug aan de afgelopen week: is er een moment waar je energie van kreeg? Probeer meer van die momenten te creëren.
  • Het gaat niet om de kwantiteit maar om kwaliteit. Een kwartier échte aandacht voor je kind is veel waardevoller dan een hele dag halve aandacht. Leg dus even je telefoon weg en luister naar elkaar.
  • Stel prioriteiten: doe wat écht nodig is en maak het jezelf niet te moeilijk door overal een to-do aan te hangen.

'Het is belangrijk dat je voor jezelf de juiste balans vindt tussen werk, huishouden, je gezin en sociale contacten. Probeer meer te plannen, minder te doen en meer te genieten', sluit Linda af.

Meer informatie

Wil je meer informatie over dit onderwerp of wil je graag een persoonlijk gesprek met een van onze pedagogen? Neem dan contact met ons op. Onze professionals denken graag met je mee!

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies