Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Jongeren en voeding

Je kind verbruikt veel energie op school, tijdens het sporten en om te groeien. Kinderen groeien in de puberteit tot 2 keer zo snel als normaal, en dat zie je aan je lege koelkast! Om te zorgen dat je kind voldoende energie heeft, is gezonde voeding met veel bouw- en voedingsstoffen belangrijk. Kijk daarom naar de Schijf van Vijf bij het bereiden van de maaltijd. Ook in de broodtrommel is plaats voor groenten, fruit en andere gezonde dingen. Denk aan snacktomaatjes, een stuk groentequiche of een salade. Met de tips die je vindt op deze pagina, houdt je kind de lange dagen op school makkelijk vol.

Maar als ik moe ben, dan neem ik toch een energiedrankje?’, zegt je kind misschien. De afgelopen jaren werd steeds bekender dat energiedrank niet zo onschuldig is als het lijkt. Je wordt er even heel ‘hyper’ van, maar je lichaam moet hard werken om deze stoffen af te voeren. Daarom word je er uiteindelijk juist vermoeider van. En de cafeïne zorgt er ook voor dat je moeilijker kunt slapen, terwijl slapen juist zo hard nodig is. In de artikelen over energiedrank en cafeïne lees je de adviezen van onze experts. En ook hoe je met je kind praat over alcohol, drugs en andere genotmiddelen, lees je op deze pagina.

Veelgestelde vragen over jongere

Ik ben zelf een jongere. Kan ik hier dan ook informatie vinden?

Deze pagina bevat informatie over het opvoeden van pubers/jongeren. Ben jij een jongere op zoek naar informatie? Wij werken samen met JouwGGD. Bij jouwGGD kun je heel veel informatie vinden én anoniem chatten! Naar JouwGGD.

Is energiedrank echt zo slecht?

Je kent ze vast wel: de energydrinks die je even een boost geven. Het zal je niet verbazen dat er veel suiker en cafeïne in zitten. Maar is het nou echt zo slecht voor je zoals veel ouders en andere mensen zeggen?

Hoe blijf ik in gesprek met mijn puber?

Hoe praat je met je kind? Hoe kom je erachter wat je puber bezighoudt? Hoe begin je over een lastig onderwerp? Wat kun je doen als je het niet eens bent met elkaar?

Communiceren op het juiste moment
Het is belangrijk dat je het juiste moment kiest voor een gesprek met je kind. Een moment waarop je allebei tijd hebt en waarbij er niet te veel druk ligt op je kind.

Hebben jullie een cursus waarin ik beter leer omgaan met mijn puber?

Ja, daarvoor kun je bij ons terecht! Wij organiseren verschillende cursussen, waaronder de online Puberchallenge. Ook offline geven wij geregeld een pubercursus, de cursus Omgaan met je puber. Wanneer weer een nieuwe gepland staat, vind je dat in ons cursusaanbod.

Welke vragenlijsten worden door het CJG gebruikt op het voortgezet onderwijs?

Zowel in klas 1 als klas 3 van het voortgezet onderwijs bezoekt een van onze professionals de school van je kind. In klas 1 worden 2 vragenlijsten gebruikt, die je hier kunt downloaden. In klas 3 is de vragenlijst digitaal, dit onderzoek heet Jij en je Gezondheid.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn puber verantwoord met media omgaat?

Bedenk dan dat jongeren zelf vragen kunnen hebben over dit onderwerp. Als jullie over mediagebruik in gesprek gaan en blijven, kunnen jullie samen slim omgaan met alle online uitdagingen.

Je kind verbruikt veel energie op school, tijdens het sporten en om te groeien. Kinderen groeien in de puberteit tot 2 keer zo snel als normaal, en dat zie je aan je lege koelkast! Om te zorgen dat je kind voldoende energie heeft, is gezonde voeding met veel bouw- en voedingsstoffen belangrijk. Kijk daarom naar de Schijf van Vijf bij het bereiden van de maaltijd. Ook in de broodtrommel is plaats voor groenten, fruit en andere gezonde dingen. Denk aan snacktomaatjes, een stuk groentequiche of een salade. Met de tips die je vindt op deze pagina, houdt je kind de lange dagen op school makkelijk vol.

Maar als ik moe ben, dan neem ik toch een energiedrankje?’, zegt je kind misschien. De afgelopen jaren werd steeds bekender dat energiedrank niet zo onschuldig is als het lijkt. Je wordt er even heel ‘hyper’ van, maar je lichaam moet hard werken om deze stoffen af te voeren. Daarom word je er uiteindelijk juist vermoeider van. En de cafeïne zorgt er ook voor dat je moeilijker kunt slapen, terwijl slapen juist zo hard nodig is. In de artikelen over energiedrank en cafeïne lees je de adviezen van onze experts. En ook hoe je met je kind praat over alcohol, drugs en andere genotmiddelen, lees je op deze pagina.

Downloads

Alles wat je wilt weten over pubers

Aankomende jongere cursussen