Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

14 januari 2019 - bijgewerkt op: 22 juni 2022

Zo leer je je kind (weer) in zijn eigen bed slapen

Vroeg of laat wil je dat je kind in zijn eigen bed gaat slapen. Orthopedagoog Anneke geeft tips.

Verbondenheid voelen

‘Het is voor je kind van levensbelang om te voelen dat jij in de buurt bent’, begint Anneke. ‘Jonge kinderen zijn volledig afhankelijk van hun ouders en verzorgers. Ze moeten er daarom op kunnen vertrouwen dat er iemand is als dat nodig is. In de begintijd liggen veel baby’s daarom in een wiegje of een co-sleeper op de ouderslaapkamer, lekker dicht bij papa en mama.’ Maar om praktische redenen wordt het op een gegeven moment wenselijk dat je kind op zijn eigen kamer slaapt. Hoe zorg je ervoor dat de overgang niet al te groot is? ‘Door op de nieuwe kamer zo veel mogelijk herkenning te creëren’, vertelt Anneke.

Let op: Samen met je baby in één bed slapen wordt zeker in de eerste 4 maanden afgeraden omdat het een een risicofactor voor wiegendood.

Vertrouwd en veilig

De vertrouwde knuffel en een klok die tikt zoals op de ouderslaapkamer. Als je zo veel mogelijk bekende dingen ‘meeverhuist’ naar de eigen slaapkamer, creëer je een veilig gevoel. ‘Datzelfde geldt voor vaste bedrituelen zoals in bad gaan, een verhaaltje voorlezen of nog even de voeten masseren voor het slapen gaan’, weet Anneke. ‘Erg belangrijk is dat je je kind wakker in bed legt, zodat hij leert om op die plek in slaap te vallen. Het is daarbij ook belangrijk dat je niet naast je kind gaat liggen tot hij in slaap valt,’ benadrukt ze, ‘Als hij wakker wordt en jij bent er ineens niet meer, is de paniek groot.’

Houd je aan je plan en blijf consequent. Dan lukt het vanzelf!

Meer informatie

Is er ten slotte nog een ‘juist’ moment om te beginnen met in het eigen bed slapen? ‘Ja’, zegt Anneke. ‘Zorg ervoor dat het geen drukke periode is met bijvoorbeeld verjaar- of feestdagen. Begin als het rustig is en je kind niet al te veel spanning ervaart. Zorg dat de sfeer voor het slapengaan ontspannen is en blijf zelf ook kalm. Zeker als je kind ‘s nachts moet huilen of naar jullie toe komt. Breng hem dan rustig weer terug naar zijn kamer en zeg iets geruststellends als: ‘Ga maar weer slapen, het is goed.’ Het kan een tijdje duren voor je kind echt lekker slaapt in zijn eigen bed, maar houd je aan je plan en blijf consequent. Dan lukt het vanzelf!’

Wil je meer weten of heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op. Onze professionals denken graag met je mee. Geen vraag is te gek!

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten. Meer informatie over de cookies die wij bijhouden en de partijen waarmee wij samenwerken vind je in ons cookiebeleid.

Noodzakelijke cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Pinterest - om zo Pinterest boards te kunnen tonen.

Privacy en cookies