Veranderingen in het denken
Pubers weten meer dan basisschoolkinderen en kunnen dus over meer dingen nadenken. Het verstand van pubers kan meer aan en functioneert anders. Er zijn enkele belangrijke veranderingen.
Leerpotentie
De leerpotentie van je kind is nu heel groot. Een puber kan heel veel leren.
Verandering in aandacht
De aandacht neemt toe. Een puber kan bijvoorbeeld heel geconcentreerd met huiswerk bezig zijn, terwijl er keiharde muziek speelt. Muziek schermt af tegen allerlei geluiden op de achtergrond: kindergehuil, een startende auto of een klepperende deur. Een televisie die aanstaat leidt meestal wel af als je kind steeds even kijkt.
Focussen
Je puber kan zich beter op de kern van een probleem richten en wordt minder dan een basisschoolkind afgeleid door dingen die er niet toe doen.
Geheugen
Het geheugen van je puber kan steeds meer opnemen. Daar komt bij dat pubers systeem kunnen aanbrengen in wat ze moeten onthouden. Basisschoolkinderen kun je ezelsbruggetjes aanleren, pubers maken ze zelf.
Plannen
Pubers kunnen beter plannen en systematisch werken. Ze kunnen beter van tevoren bedenken hoe ze iets het best kunnen aanpakken. Als je puber spontaan aanbiedt om af te wassen, komt er vaak een vraag aan om over te onderhandelen, zoals zakgeldverhoging of een laat feest.
Huiswerk plannen is nog wel moeilijk
Pubers kunnen heel goed plannen voor iets wat hier en nu moet gebeuren, maar hebben moeite met plannen voor over een week of een maand. Verstandig huiswerk maken betekent vooruit werken en niet pas een dag van tevoren leren. Als pubers eenmaal aan het huiswerk beginnen, kunnen ze systematisch te werk gaan, maar ze zijn dan vaak te laat om de stof nog goed door te nemen. Daardoor kunnen leerlingen in de knoei komen: onvoldoendes halen en gedemotiveerd raken.