Klanten méér dan tevreden
Jarenlang vragen we al aan onze klanten wat zij van onze dienstverlening vinden. Hoe ervaren zij bijvoorbeeld onze deskundigheid, bejegening en bereikbaarheid? Ieder jaar kijken we met elkaar naar de resultaten en brengen we verbeterpunten in kaart. Om er dan ook daadwerkelijk iets mee te doen. En ja… dit werpt z’n vruchten af. Ouders en jongeren zijn bovengemiddeld tevreden. We zijn enorm trots! Trots op al die professionals - op de CJG-locaties, maar ook van de ondersteunende afdelingen - die zich dagelijks inzetten om (aanstaande) ouders, kinderen en jongeren de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben.
Ouders en jongeren die bij ons een afspraak hebben gehad of bijvoorbeeld een traject of (online) cursus hebben gevolgd, vragen we (steekproefsgewijs) naar hun ervaringen. Ons doel is om jeugdgezondheidszorg te bieden die past bij de wensen en behoeften van onze klanten. Met andere woorden: zoveel mogelijk op maat. We zijn dan ook verheugd te horen én te zien dat ouders en jongeren bovengemiddeld tevreden zijn.
Verwachtingen overtreffen
In de afgelopen 5 jaar zijn we van een rapportcijfer 8,1 naar een 8,6 gegaan. Het vertrouwen dat klanten in ons hebben is ook gegroeid. Dit kan onder andere komen doordat we de verwachting van ouders en jongeren steeds vaker overtreffen. Het gevoel hebben geholpen te zijn, vragen beantwoord te krijgen en de deskundigheid van onze professionals hebben het meeste invloed op de tevredenheid. Veel mensen kennen ons alleen maar van het meten en wegen. Maar inmiddels zijn we een jeugdgezondheidsorganisatie die veel meer biedt dan dat alleen.
Wat ouders over ons zeggen:
- ‘Het CJG houdt rekening met je wensen, bijvoorbeeld een voorkeursdag voor een afspraak. De medewerkers geven goede tips en je kan altijd bij ze terecht voor vragen of onduidelijkheden.’
- ‘Ik voel me altijd serieus genomen en krijg goede adviezen die niet belerend overkomen. Ik krijg altijd ruim de tijd om mijn verhaal te doen en de medewerkers stellen open vragen en vragen ook goed door.’
- ‘Bij mijn oudste heb ik best getobd. De jeugdverpleegkundigen waren er voor advies, zonder paniek te veroorzaken. Ze vroegen dingen goed uit en probeerde mij aan alle kanten te helpen. Ik kreeg directe mobiele nummers, wat het heel laagdrempelig maakte om contact op te nemen. We waren altijd welkom om te komen wegen en voor een kort gesprek. Als het gesprek lastig werd, was er altijd tijd om hier verder op door te gaan. Ben echt heel blij met alle jeugdverpleegkundigen!’
- ‘Kindvriendelijke benadering. Zeer behulpzaam. Verstrekt goede, bruikbare informatie. Zijn goed en laagdrempelig bereikbaar.’
Meer over klanttevredenheidsonderzoek
Verbeterpunten
Ouders en jongeren gaven ons ook een aantal verbeterpunten mee. Ondanks dat we al op verschillende manieren vertellen wat je als ouder, kind of jongere kunt verwachten - zoals in de uitnodigingen, op onze website en Mijn CJG Rijnmond - is dit nog een punt waarop we kunnen verbeteren. Ook geven zij aan dat consulten vaak uitlopen, waardoor ze later hun afspraak hebben. Dit wordt als niet prettig ervaren. Mocht je tips voor ons hebben, dan horen we het graag!